Saturday, December 27, 2008

Catatan di Antwerp, Belgium

Alhamdulillah,

pujian ku rafakkan kepada tuhan pencipta alam ini..memberi aku peluang untuk
mengembara di hujung tahun 2008 ini.. menambah koleksi ke eropah selepas ke amerika latin tahun lalu..

Namun, sampai saja jejak kaki ku kesini ke airport skipol, belanda dikejutkan dengan panggilan telepon yang adik ku (faiz) kemalangan jalanraya... dan mengalami patah kaki..

Berada di Eropah..yang berkebetulan nya berada di musim perayaan krismas..
pada aku, di sini sambutannya bukanlah meriah sangat.. rasanya di negara kita lagi LEBIH!! apa tidak nya..sunyi satu hari pada 25 hb lepas...agak nya dia oroang beraya di rumah jee kot? dan aktiviti kembali seperti sedia kala pada 26 hb...

mmm... cauca kat sini ok... mendung dan berangin temperaturenya around -3 hingga 2 deg C.. yang jagi sejuknya sebab berangin...

nak makan disini, amat senang..banyak kedai yang halal..kedai kebab orng morocco, turki dan sebagainya..malahan di sini ada kedai orang malaysia dan indonesia..
penuh pulak tuh...

nak solat, kat antwerp ini..tak cari pun masjid solat kat hotel jee ;(. tp di brussel and amsterdam masjid banyak, malah kami sempat berjamaah dengan kariah brussel.. ada gambarnya... dan waktu solatnya untuk subuh agak panjang..zohor 12.30 tgh hari, asar kul 2, maghrib kul 4.30 dan isyak kul 6.30.. pukul 4.00 ptg dah gelap dah...dan kul 8.30 pagi baru naik matahari

dan islam bukanlah satu perkara yang asing di sini...

apa lagi yaa..?

pemandangan di sini menarik..satu kota lama yang tersusun dengan pengakutan trem nya..

cuma. cost of living kat sini agak mahal kalu kita konvert dengan rm..harganya lebih kurang sama cuma tukar simbol ringgit.

Thursday, December 04, 2008

Zulhijjah …

Bulan-bulan ISLAM…

Muharam, Safar, R. Awal, R. Akhir, J. Awal, J. Akhir, Rejab, Syaaban, Ramadhan, Syawal, Zulkaedah dan Zulhijjah.

Bulan Zulhijjah terkenal dengan dua sebab utama :
1. bulan haji
2. bulan qurban

Haji,

Menyingkap tuntutan Islam yang kelima menerusi rukun Islam.
Manakala qurban mengenang pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim as and Nabi Ismail as.

Betapa kedua-2 amalan ini bukan perkara yang mudah untuk dilaksanakan.

Mana tidaknya,

Haji…tuntutan untuk membuktikan dan menguji keimanan manusia.. pada mata kasar ia lebih kepada menghabiskan wang ringgit dan tenaga yang tidak sedikit, yang dapat hanyalah penat dan lelah.. itulah pandangan bagi orang-2 yang tiada iman di dalam dirinya. Dan yang pasti mereka ini tidak akan sampai ke tanah haram ini. Tambahan pula, aktiviti haji ini menjadi tumpuan manusia, terpaksa bersesak-2 dengan jutaan manusia sekaligus meninggalkan keselesaan di tanah air sendiri.

Qurban…menyingkap pengorbanan Nabi Allah Ibrahim dan Ismail anak kesayangannya.. tiada patah perkataan yang hendak ku gambarkan..jika di uji berada di mana-mana posisi baik Nabi Ibrahim mahupun Nabi Ismail… Kuatkah iman kita?

Namun, kita bernasib baik kerana hanya di minta untuk mengurbankan al-an’am sahaja..bahkan lebih dari itu…ia nya di bahagikan kepada beberapa bahagian ie lembu 7 bahagian… wah kalau tidak pasti sedikit yang akan berqurban..sebabnya seekor lembu dah 2,000…

Akhir zaman,
Iman senipis kulit bayang?
Manusia lebih melihat sesuatu kepada untung rugi berbanding mencari keberkatan.
Seolah-olah keberkatan itu tiada lagi pentingnya.

Sempena bulan yang mulia
Selamat menunaikan haji kepada yang ke tanah haram
Selamat berqurban kepada yang berqurban..
Semoga setiap amalan diterima tuhan sekelian alam.

Wednesday, December 03, 2008

Peluang kerja di Oil & Gas Company

mmmm...

kepada sesiapa yang minat nak kerja di bidang oil and gas please send your resume to me @ shahril511@gmail.com

insya-allah, will try to send ur resume to related company...

just try ur luck

Minyak turun..hanya 10 sen!! sorotan akhbar..harian negara

Harga minyak petrol/disel negara diturunkan oleh kerajaan 10 sen...wuh!!
my personal opinion..that's not right!!

dulu, kerajaan (dibawah Pak Lah) janji untuk maintain subsidi 30 sen untuk setiap liter..tapi sekarang nampaknya rakyat bagi subsidi kepada kerajaan...

apa nie?

lepas tu request peniaga guna turunkan harga?

sedangkan kerajaan sendiri?

entah laa...

Utusan : Turun 10 sen lagi

Oleh ZULKIFLI JALIL

PUTRAJAYA 2 Dis. – Kerajaan hari ini menurunkan lagi harga petrol dan diesel sebanyak 10 sen seliter berkuat kuasa tengah malam ini bagi membolehkan rakyat menikmati penurunan harga bahan api dunia yang turun secara ketara akhir-akhir ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam satu kenyataan berkata, petrol RON97 diturunkan daripada RM2 kepada RM1.90 seliter manakala petrol RON92 dan diesel masing-masing daripada RM1.90 kepada RM1.80 seliter.

‘‘Oleh kerana harga minyak dunia telah menurun secara ketara akhir-akhir ini, kerajaan telah membuat keputusan untuk sekali lagi mempercepatkan pengurangan harga runcit bagi membolehkan orang ramai menikmatinya,” kata beliau.

Ini merupakan penurunan harga minyak kali keenam sejak Ogos lalu sejajar dengan penurunan harga bahan api itu di pasaran dunia.

Penurunan harga petrol dan diesel itu dibuat ketika harga minyak mentah di pasaran dunia hari ini berlegar pada kadar AS$47.64 (RM172.93) setong.

----------------------------------------------------------------------------------

The Star : Fifth price cut at the pumps this year

PETALING JAYA: Petrol and diesel prices at the pump are down 10 sen today, with RON97 petrol at RM1.90 a litre and RON92 petrol and diesel at RM1.80.

Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi announced this through a press statement released at about 5pm yesterday.

“As the world fuel price has had a sharp decrease lately, the Govern-ment has decided to once again reduce the retail price for the public’s benefit,” he said.

This is the fifth time petrol and diesel prices have been cut since retail prices hit a high of RM2.70 a litre in June.

----------------------------------------------------------------------------------

Berita Harian : Minyak turun 10 sen lagiOleh Abdul Razak Raaff

raaffar@bharian.com.my

PUTRAJAYA: Harga runcit petrol dan diesel turun 10 sen lagi berkuat kuasa hari ini, iaitu penurunan kali keenam sejak harga bahan api itu dinaikkan berikutan penyusunan semula subsidi minyak pada 5 Jun lalu.

Berikutan itu, petrol RON97 kini dijual pada harga RM1.90 seliter berbanding RM2.00 seliter sebelum ini, manakala harga runcit petrol RON92 dan diesel diturunkan daripada RM1.90 seliter kepada RM1.80 seliter.

Penurunan itu sekali gus memperlihatkan harga runcit petrol RON97 di pasaran kini lebih rendah berbanding RM1.92 seliter iaitu paras sebelum ia dinaikkan sebanyak 78 sen kepada RM2.70 pada Jun lalu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, dalam satu kenyataan di sini semalam, berkata kerajaan mengambil keputusan mempercepatkan pengurangan harga runcit bahan api itu bagi membolehkan rakyat menikmati kesan penurunan ketara harga minyak mentah dunia.

"Oleh kerana harga minyak dunia sudah menurun secara ketara akhir-akhir ini, kerajaan membuat keputusan untuk sekali lagi mempercepatkan pengurangan harga runcit bagi membolehkan orang ramai menikmati manfaatnya," katanya.

Mengikut formula penyelarasan harga bahan api berikutan penstrukturan semula subsidi minyak 5 Jun lalu, harga runcit petrol dan diesel ditetapkan pada setiap awal bulan berdasarkan purata bulanan harga minyak mentah dunia, selepas ditolak subsidi kerajaan.

Monday, December 01, 2008

Catatan Disember

Alhamdulillah
Tiada perkataan yang lebih baik untuk kugambarkan
Atas rahmat dan kasih-Mu tuhan
Masih lagi beri daku peluang untuk terus bernafas
Menghirup udara-Mu segar percuma
Mennikmati nikmat-Mu yang banyak
Tiada siapapun mampu nafi

Syukur pada tuhan
Sudah hampir setahun berlalu
Dan tidak berapa lama lagi 2008 akan melabuhkan tirainya

Bagiku
Tahun ini
Satu tahun yang “tough”

Barangkali,
Terlalu banyak yang ingin ku kongsikan untuk tatapan pembaca,

Namum, tidak termampu untuk aku lakukan semua itu
Biar pun barang untuk dijadikan pengiktibaran

Sesekali
Merenung detik-2 yang ditinggalkan jarum saat
Nampak ia nya suatu yang simple
Tapi hakikatnya,
Saat itu telah meninggalkan kita,
Dan ia tidak akan kembali lagi
Buat selama-lamanya

Mudahkan!
Masa berlalu,
Tak semudah menghadapi dan memanafaatkannya

Syukurku pada tuhan,
Kerana apa?
Kerana dikurniakan iman dalam islam
Barangkali banyak manusia lupa akan nikmat ini.

Apa tidaknya,
Mana mungkin kita menulusuri nikmat ini
Jika kita tidak kenal dan kasih nabi-nabi-Nya
Khususnya Nabi Muhammad S.A.W

Kenal kita akan sirah nabi junjungan
Barulah kita akan mengerti akan makna hidup ini

Yaa lah,
Hidup ini bukan untuk harta, wanita/lelaki, tanah etc
Tapi
Untuk diri kita sendiri

Untuk diri,
Menghambakan diri kepada tuhan yang Esa

Manamungkin ia mudah
Ia pasti datang dengan pelbagai ujian
Langit tidak selalunya cerah
Dan tidak selalunya hujan
Itulah hakikatnya

Dah melencong dah…

Ada baiknya untuk kita bermuhasabah
Apakah matlamat @ cita-2 yang ingin kita gapai untuk 2008.
Adakah sudah tercapai?

Jika tidak?
Masih lagi tinggal beberapa hari untuk itu?
Dan ada baiknya untuk guna masa ini untuk merencana 2009

Agar ia dijadikan tahun yang terbaik
Untuk apa jua cita dan harapan,

Yaa..kan kita selalu dengar
“Fail to plan is plan to fail”

Anda lahir di bulan ini (Disember)

Mungkin anda boleh check?

1.sangat setia dan pemurah
2.sangat jujur amanah dan bertolak ansur
3.bersifat patriotic
4.tidak pandai berpura-pura
5.sangat aktif dalam permainan dan pergaulan
6.cepat marah
7.sikap kurang sabar dan tergesa-gesa
8.perangai yang berubah-ubah
9.bercita-cita tinggi
10.tidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggi
11.suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi
12.Benci pada kongkongan
13.seronok didampingi
14.suka berlawak
15.suka bercampur dengan orang
16.pandai buat lawak dan berfikiran dgn logik
17. suka dipuji, diberi perhatian dan suka dibelai

apapun, selamat hari lahir, dan jangan lupa untuk bermuhasabah diri

Thursday, November 20, 2008

Patut harga minyak rendah lagi!

Harakah : Harga minyak RM2, rakyat bayar cukai 38 sen seliter Wan
Nordin Wan Yaacob
Thu | Nov 20, 08 | 4:28:30 pm MYT
KUALA LUMPUR, 20 Nov (Hrkh) - Kerajaan disifatkan seperti 'Along' yang memungut hutang apabila hanya menurunkan harga minyak pada kadar RM2 walaupun harga pasaran di pam ialah RM1.62 sen.

Menurut Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar kerajaan berbuat demikian hanya untuk mengutip kembali rebat tunai minyak yang pernah diberikan ketika harga minyak melambung beberapa bulan lalu.

"Kini kerajaan umpama Along, turunkan harga minyak jadi RM2, sedangkan Menteri KPDNHEP, Dato' Shahrir Samad mengakui harga sepatutnya di pam ialah RM1.62 sen tanpa subsidi kerajaan," kata Mahfuz ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Menurut Mahfuz, dengan harga minyak RM2 juga, rakyat terpaksa membayar cukai kepada kerajaan sejumlah 38 sen seliter, dan inilah cara kerajaan mengutip kembali rebet yang pernah diberikan.

Tidak dinafikan kerajaan masih terus memberikan rebet tersebut hari ini apabila rakyat memperbaharui cukai jalan, namun sedikit demi sedikit kerajaan mengutipnya dengan cara cukai 38 sen seliter, dakwa Mahfuz.

Sementara itu, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Dzulkifly Ahmad bersetuju dengan fakta bahawa rakyat membayar harga minyak pada kadar RM2 seliter ini dengan turut membayar cukai kepada kerajaan.

Beliau berkata demikian ketika mencelah dalam penggulungan perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2009 bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna di Parlimen padi tadi.

Mengulas lanjut perkara yang ditimbulkan di Dewan Rakyat itu, Dr Dzulkifly menyatakan, penyelididkan yang dibuat PAS mendapati rakyat sebenarnya tidak lagi perlu dibayar oleh kerajaan untuk menanggung harga minyak.

"Satu tong minyak mentah yang ada 159 liter tergantung kepada convertion ratio nya menunjukkan samada kita guna minyak mentah pada harga USD 60 atau USD 70 satu tong,

"Kedua-dua nya menunjukan harga pada pam (stesen minyak), kalau diambil kira USD 60 setong harga di pam ialah RM1.32 sen seliter, kalau harga ambil USD 70 setong maknanya RM1.64 sen seliter," katanya.

Kini harga minyak berada pada sekitar USD 60 hingga USD 70 setong, justeru kata Dr Dzulkifly menyatakan kerajaan tidak lagi beri subsidi kepada rakyat.

Sebaliknya pada harga minyak di pam seliter RM2.00 yang diumumkan kerajaan hari ini makanya rakyat lah yang membayar cukai kepada kerajaan, katanya.

Dalam jawapannya, Menteri KPDNHEP, Dato' Shahrir Samad mengakui hakikat yang dinyatakan Dr Dzulkifly bahawa harga minyak pada harga pam hari ini menyebabkan rakyat membayar cukai.

Ujar Shahrir, apapun yang dilakukan dalam perkiraana ia harus dimasukkan margin, seperti mana sebenarnya pada 17 November bila kita buat perkiraan harga purata mengikut USD 63.1 dan harga tanpa subsidi dalam RM1.62,

"Saya dah maklumkan, dan sebenarnya juga pada Oktober dua minggu pertama harga pada peringkat USD85.48 dan dua minggu akhir Oktober ialah pada 76.45 USD.

"Kalau kita lihat Oktober sahaja harga tanpa subsidi RM2.26 sen, ini bermakna harga komersil,. dan ketika itu dalam Oktober kita turunkan pada RM 2.15 sen," jelas Shahrir.

Menurut Shahrir pada September harga tanpa subdsidi ialah pada RM2.77 sen tetapi harga di pam 2.45 sen sementara pada Ogos RM 2.85 sen namun kerajaan turunkan kepada RM2.55 sen.

Ujar Shahrir lagi, bagi bulan Ogos, September dan Oktober harga yang di pam ialah lebih rendah daripada harga komersil.

Dalam keadaan itu kerajaan memberikan subsidi yang dijanjikan di bawah skim penstrukturan semula subsidi, katanya.

Tetapi pada bulan Oktober harga minyak turun dengan cepat, subsidi yang ditawar kerajaan untuk petrol sahaja telah kurang daripada RM344 juta Spetember kepada RM15 juta.

Dalam kes penurunan pada bulan November hari ini harga pada RM2 bukanlah subsidi yang dibayar rakyat kepada kerajaan sebaliknya ialah cukai


source :
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=18002&Itemid=1

Tuesday, November 18, 2008

Minyak Turun Laei!! Alhamdulillah

Utusan : Turun 15 sen lagi

Oleh HELMI MOHD. FOAD

PUTRAJAYA 17 Nov. – Kerajaan hari ini menurunkan lagi harga minyak sebanyak 15 sen berkuat kuasa esok, kali kelima sejak Ogos lalu sejajar dengan penurunan harga bahan api itu di pasaran dunia.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengumumkan penurunan itu berkata, petrol RON97 turun daripada RM2.15 kepada RM2 seliter manakala RON92 dan diesel masing-masing daripada RM2.05 kepada RM1.90 seliter.

Serentak itu, beliau meminta para peniaga mengambil langkah untuk terus mengurangkan harga barang selaras dengan penurunan harga minyak supaya orang ramai mendapat manfaat sepenuhnya.

‘‘Saya ingin memaklumkan bahawa pihak kerajaan telah mengambil keputusan untuk mengurangkan lagi harga runcit petrol dan diesel sejajar dengan penurunan harga minyak dunia yang berterusan.

‘‘Ini merupakan penurunan yang kelima sejak Ogos 2008, sebagaimana janji kerajaan untuk menurunkan harga jika ada penurunan dalam pasaran dunia,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Penurunan harga petrol dan diesel itu dibuat ketika harga minyak mentah di pasaran dunia hari ini berlegar pada kadar AS$55.85 (RM195).

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, kerajaan turut berharap para pengguna akan terus mengamalkan sikap berhemah dalam penggunaan petrol dan diesel walaupun harga bahan bakar itu telah turun.

‘‘Ini selaras dengan hasrat kita memastikan penggunaan tenaga yang efisien,” katanya.

Harga minyak petrol dan diesel telah mengalami kenaikan tertinggi pada Jun lalu apabila kerajaan menaikkan harga runcit petrol kepada RM2.70 seliter dan diesel kepada RM2.58 seliter ketika harga minyak mentah dunia meningkat sekitar AS$125 setong.

Bagaimanapun, dua bulan kemudian iaitu pada 23 Ogos, kerajaan menurunkan harga runcit petrol RON97 sebanyak 15 sen menjadikannya RM2.55 seliter, ketika kadar inflasi bagi bulan Ogos meningkat kepada 8.5 peratus, manakala diesel sebanyak lapan sen menjadikannya RM2.50 seliter.

Pada 24 September lalu, kerajaan sekali lagi mengumumkan harga runcit petrol RON97 dan RON92 dikurangkan 10 sen iaitu masing-masing daripada RM2.55 seliter kepada RM2.45 seliter dan RM2.40 seliter kepada RM2.30 seliter.

Pada 14 Oktober pula, kerajaan menurunkan harga runcit petrol sebanyak 15 sen dan 20 sen bagi diesel ketika harga minyak mentah dunia berlegar sekitar AS$77 setong.

Terakhir, kerajaan menurunkan harga minyak sebanyak 15 sen pada hujung bulan lalu, menjadikan harga runcit dua bahan api itu masing-masing pada kadar RM2.15 dan RM2.05 seliter.

source :
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1118&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

---------------------------

The Star : Petrol and diesel prices reduced by 15 sen per litre
By LESTER KONG and SARBAN SINGH


PETALING JAYA: Petrol and diesel prices have been slashed by a further 15 sen per litre from today.

The new pump price for RON97 is now RM2 per litre while RON92 will be sold at RM1.90 per litre. Diesel will be at RM1.90 per litre.

The latest price cut, the fifth since August, was announced by Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak yesterday.

Najib said the reduction was made in line with falling global petroleum prices.

Yesterday’s price of a barrel of crude was about US$56.

Najib, who is also Finance Minister, urged traders to lower prices of goods and services to fully benefit the people following the fuel reduction.

“The people should also continue to use petrol and diesel sparingly despite the lower price in line with the Government’s efficient energy consumption plan,” he said.

Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said the Government had kept its promise to reduce petrol prices.

Abdullah, who is on a working visit to Uzbekistan, said consumers should boycott outlets which refused to lower prices.

“I have been told that there is a non-governmental organisation spearheading this move. They have my support,” he told Malaysian reporters in the Uzbek capital Tashkent.

He said the people would be angry with the Government because prices of goods were still high.

“The Government had kept its promise but traders are not doing their part,” he said.

Abdullah said more NGOs should come forward and advise consumers where to shop.

“You can work together and get consumers to shun traders who pofiteer. We have to do this or else prices would not come down,” he added.

Meanwhile, petroleum dealers said they would feel the pinch with the latest fuel price reduction.

Malaysian Petroleum Dealers’ Association acting president Abdul Wahid Bidin said: “We hope this reduction will be the last. Otherwise, we won’t be able to plan ahead and doing business will be very difficult.”

source :
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/11/18/nation/2574907&sec=nation


---------------------------

Harakah : Harga minyak turun lagi 15 sen

Irwan Muhammad Zain
Mon | Nov 17, 08 | 7:25:45 pm MYT

KUALA LUMPUR, 17 Nov (Hrkh) - Harga runcit untuk petrol RON97 dikurangkan sebanyak 15 sen seliter kepada RM2.00 seliter daripada RM2.15 seliter mulai tengah malam ini.

Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak berkata ini merupakan penurunan yang kelima sejak bulan Ogos.

Beliau berharap para peniaga mengambil langkah untuk terus mengurangkan harga barang selaras dengan penurunan harga minyak, supaya orang ramai mendapat manfaat yang sepenuhnya.

Selain itu, Najib juga berkata para pengguna juga diharapkan akan terus mengamalkan sikap berhemah dalam penggunaan petrol dan diesel walaupun harga telah turun.

Minggu lepas, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato' Shahrir Abdul Samad menyatakan tentang harga minyak yang dijangka turun pada pertengahan bulan ini.

Ini berikutan harga purata minyak yang berada di paras AS$70 setong pada masa ini.

Awal bulan ini, harga petrol RON97 dikurangkan daripada RM2.30 seliter kepada RM2.15 seliter, petrol RON92 dikurangkan daripada RM2.20 seliter kepada RM2.05 seliter dan diesel dikurangkan daripada RM2.20 seliter kepada RM2.05 seliter.

Sebelum ini, harga petrol RON97 turun dari RM2.70 seliter kepada RM2.55, RM2.45 dan RM2.30 manakala petrol RON92 dari RM2.62 seliter kepada RM2.40, RM2.30 dan RM2.20. Diesel pula turun dari RM2.58 seliter kepada RM2.50, RM2.40 dan RM2.20. - mns

source :
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=17940&Itemid=1


---------------------------

Berita Harian : Harga Minyak, beras turun Kerajaan harap peniaga kurangkan harga barang

PUTRAJAYA: Harga runcit petrol dan diesel turun 15 sen seliter lagi berkuat kuasa hari ini, manakala harga siling beras Super Tempatan (ST) lima peratus serta 10 peratus hancur dikurangkan antara 20 dan 30 sen sekilogram, mulai kelmarin.



Penurunan harga bahan api itu adalah yang kelima sejak Ogos lalu, manakala pengurangan harga siling beras pula yang pertama dilakukan sejak harga barangan makanan berkenaan dikawal kerajaan Mei lalu.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata harga petrol RON97 kini RM2 seliter, RON92 pula RM1.90 seliter, manakala diesel RM1.90 seliter.

Dalam kenyataannya semalam, Najib yang juga Menteri Kewangan berkata kerajaan mengambil keputusan mengurangkan lagi harga runcit petrol dan diesel sejajar dengan penurunan harga minyak dunia yang berterusan.

Beliau berkata, kerajaan turut berharap peniaga mengambil langkah untuk terus mengurangkan harga barang supaya rakyat mendapat manfaat sepenuhnya berikutan penurunan terbaru harga bahan api itu.

"Kita juga berharap pengguna akan terus mengamalkan sikap berhemah dalam penggunaan petrol dan diesel walaupun harganya sudah menurun beberapa bulan lalu. Ini selaras dengan hasrat kita memastikan penggunaan tenaga yang efisien," katanya.

Sementara itu, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed, dalam kenyataannya mengumumkan harga siling baru beras ST lima peratus diturunkan daripada RM2.80 kepada RM2.60 sekilogram, manakala ST 10 peratus hancur dikurangkan kepada RM2.40 sekilogram berbanding RM2.70 sekilogram sebelum ini.

Beliau berkata, penurunan harga itu diwartakan kelmarin dan berdasarkan pemantauan kementerian, pengusaha pasar raya sudah pun menurunkan harga beras berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, masih ada beberapa kedai runcit yang menjual beras itu pada harga lama.

Beliau memberi amaran tindakan tegas akan diambil mengikut Perintah Beras (Kawalan Gred dan Harga) 1992 terhadap peruncit yang menjual beras berkenaan melebihi harga siling itu.

Harga beras ST5 dan ST10 mula dikawal pada Mei lalu berikutan kenaikan harga beras di pasaran dunia. Sebelum itu, kerajaan hanya mengawal harga beras ST15 sejak 1998.

source :
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Tuesday/BeritaUtama/20081117224700/Article

Monday, November 17, 2008

Sumandak (SUPG-B) finally flared



The gas from Samarang has finally reached SUPG-B flare tip and torched at 1500 hours on 10 Nov 2008...

Terus berdoa, sekalipun zahirnya seperti tidak dimakbul -Dato' Dr Haron Din

SOALAN: Berdoa kepada Allah untuk memohon sesuatu adalah digalakkan, dan yang paling makbul doanya adalah yang paling hampir kepada Allah. Kita telah banyak berdoa, termasuk orang-orang yang soleh di kalangan kita, tetapi semacam tidak dimakbulkan, mengapa berlaku demikian, pernahkah doa Rasulullah s.a.w., tidak dimakbulkan Allah SWT. Tolong Dato' jelaskan. - MOHD ALI BAHAROM, Hulu Langat

JAWAPAN:

Doa adalah senjata bagi orang mukmin. Mereka yang enggan berdoa kepada Allah, adalah orang yang bongkak. Al-Quran memaparkan banyak ayat, antaranya firman Allah (mafhumnya):

"Berdoalah kepada-Ku, Aku (Allah) akan memperkenankan doa permohonan kamu..." (Surah al-Ghafir, ayat 60)

Firman Allah (mafhumnya):
"Apabila hamba-Ku bertanyamu tentang Aku hai Muhammad, maka jawablah Aku (Allah) amat hampir dengan mereka, Aku memenuhi doa yang memohon kepada-Ku. Maka mereka hendaklah memenuhi perintah-Ku dan mereka beriman kepada-Ku agar mereka sentiasa mendapat petunjuk.”
(Surah al-Baqarah, ayat 186)

Dalam as-Sunnah, terdapat banyak hadis-hadis fi'li (perbuatan) dan hadis-hadis qauli (percakapan) yang jelas baginda Rasulullah s.a.w., berdoa ke hadrat Allah SWT.
Berdoa sememangnya dituntut, itu tugas kita sebagai hamba Allah. Sama ada terima atau tidak, ianya adalah urusan Allah SWT. Terserahlah kepada Allah dan memohonlah apa sahaja dengan penuh yakin bahawa Allah akan mengkabulkan doa kita. Nescaya Allah akan memenuhinya sama ada cepat atau lambat.

Nabi Allah Ibrahim a.s. sebagai contoh, telah berdoa ke hadrat Allah agar hati-hati manusia tertarik untuk mengunjungi Makkah beramai-ramai, pada waktu Makkah masih menjadi sebuah lembah yang gersang. Baginda berharap umat manusia datang beramai-ramai menunaikan haji dan membuat umrah, dan dipohonkan rezeki mereka melimpah ruah.
Doa itu dilafazkan ribuan tahun dahulu ketika baginda mendatangi Makkah bersama anak dan isterinya.

Alhamdulillah, Allah SWT memakbulkan doa baginda selepas zaman Nabi Muhammad s.a.w., malah sehingga hari ini semakin jelas doa Nabi Ibrahim a.s., seolah-olah baru dimakbulkan.

Cuba bayangkan, doa Nabi Ibrahim yang disebut sebagai 'khalilullah' - kekasih Allah - sahabat setia Allah, berdoa ke hadrat Allah, ribuan tahun kemudiannya baru jelas dimakbulkan.

Apabila kita sering berdoa, jangan sesekali membuat kesimpulan bahawa doa kita tidak akan dimakbulkan.

Mungkin Allah telah makbulkan doa itu, mungkin dalam bentuk diberikan yang lebih baik daripada apa yang kita pinta.

Kadang-kadang doa kita dimakbulkan cepat, kadang-kadang lambat. Ertinya, apa yang dipohon, tidak semestinya diberi atau ditolak.

Ia adalah suatu ujian kepada kesabaran seseorang hamba. Sama ada Allah berikan sesuatu yang lebih baik, atau Allah berikan ganjaran sewajarnya pada hari akhirat kelak dalam bentuk pahala yang banyak.

Antara sebab-sebab nyata Allah tidak makbulkan doa, seperti yang difirmankan Allah dalam ayat 186, Surah al-Baqarah tadi, iaitu orang-orang yang keimanannya kepada Allah itu, masih berada pada tahap yang boleh dipersoalkan dan kemaksiatan yang dilakukan.

Ada hadis Nabi s.a.w. yang menyebut tentang doa yang tidak dimakbulkan, antaranya (mafhum): "Makan minumlah kamu dengan yang halal, nescaya doamu akan dimakbulkan."
Pada suatu ketika ada seorang yang keadaannya begitu terdesak, mengangkat tangan setinggi-tinggi yang boleh, dan berdoa ke hadrat Allah SWT, memohon kepada Allah, tatkala Nabi s.a.w. melihatnya, lalu baginda bermadah kepada para sahabat, mafhumnya: "Lihat orang itu, makan minumnya haram, pakai memakainya haram, bagaimana mungkin Allah menerima doanya."

Sememangnya semakin hampir seseorang hamba kepada Allah, semakin suci bersih jiwa dan amalannya, maka semakin mudah Allah memakbulkan doanya.

Seperti yang disebut dalam sebuah hadis qudsi, mafhumnya: "Apabila hambu-Ku mendampingi daku, dengan amalan-amalan yang banyak, khususnya amalan-amalan sunat, maka Aku menyukainya, maka apabila Aku menyukainya, akan-Ku tunaikan doanya (hajat)."

Walau hampir dan akrabnya seseorang insan kepada Allah SWT, tidaklah menjadi syarat utama untuk Allah memakbulkan doanya.

Ini kerana, hanya Allah sahaja yang mengetahui kemaslahatan hamba-hamba-Nya. Allah amat mengetahui apa yang hendak diberi dan apa yang tidak perlu diberikan.
Harus kita sedari bahawa dalam kehidupan kita, selain daripada Allah memberi apa yang kita minta, banyak juga kebaikan, rezeki dan sebagainya Allah berikan kepada kita walaupun tidak kita diminta.

Amat sedikit yang tidak diberi, itu pun ada kemaslahatannya.

Mengenai soalan saudara, pernahkah doa Rasulullah sendiri ditolak Allah, jawapannya, ya. Memang doa Nabi s.a.w. pernah ditolak. Kadangkala doa baginda pun ditolak.
Ketika Nabi Muhammad s.a.w., pada zaman awal kebangkitan baginda sebagai Rasul, menghadapi banyak tekanan daripada kaum Quraisy dan anggota keluarganya tidak mahu memeluk Islam.

Malah baginda pernah disakiti sehingga berdoa ke hadrat Allah (mafhumnya): "Ya Allah! Berilah petunjuk kepada kaumku, mereka ini tidak mengetahui."

Doa Nabi ini tidak ditunaikan sepenuhnya. Bukan orang lain, kalangan anggota keluarga, bapa saudaranya, seperti Abu Lahab meskipun didakwah bertubi-tubi, namun mereka lebih bertegas mempertahankan kekufuran mereka.

Malah sampai kepada peringkat menantu Nabi s.a.w sendiri, ada yang tidak beriman, atau lambat beriman. Apa yang nyata, kaum kerabat Nabi, yang didoa dan diusahakan untuk mereka beriman, akhirnya mati dalam keadaan kufur.

Dalam Kitab Sahih Muslim, hadis 2889 disebut (mafhumnya): "Suatu hari Rasulullah s.a.w. singgah di masjid Bani Muawiyah, ditunaikan solat sunat dua rakaat bersama sahabat, selepasnya baginda berdoa panjang dengan doa yang panjang. Selepas berdoa baginda berpaling ke arah sahabat dan bersabda, "Saya berdoa kepada Allah, tiga perkara, Allah tunaikan dua sahaja dan menolak yang satu lagi. Saya memohon agar umat Muhammad tidak dibinasakan dengan kelaparan, Allah tunaikan. Saya memohon agar jangan mereka dibinasakan dengan banjir yang menenggelamkan mereka, Allah tunaikan. Namun apabila saya berdoa agar jangan mereka bergaduh dan berperang sesama sendiri, Allah tidak tunaikan."

Bagaimanapun kebanyakan doa-doa Nabi s.a.w. dimakbulkan Allah SWT. Doa yang tidak dimakbulkan itu memang ada kemaslahatannya.

Oleh itu berdoalah ke hadrat Allah SWT, kerana ia adalah ibadah. Ibadah dilakukan bukan semata-mata untuk keperluan keduniaan.

Jika kita ikhlas beribadah, insya-Allah Allah akan memberikan ganjaran yang sebaiknya di hari kemudian.

Solat, puasa, zakat, haji, berjihad dan ibadah-ibadah, kita lakukan kerana berhajatkan keredaan Allah atau pahala yang dijanjikan kepada kita pada hari akhirat. Wallahua'lam.

Sumber:
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=17898&Itemid=1

Friday, November 07, 2008

Kadar Caruman KWSP Pekerja Dikurangkan Mulai Gaji Januari 2009

Dibawah adalah kenyataan yang dikeluarkan oleh KWSP.

Ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan menerima manfaat daripada pengurangan caruman bulanan pekerja sebanyak tiga peratus, dari kadar berkanun 11 peratus kepada 8 peratus, berkuatkuasa mulai gaji Januari 2009 untuk tempoh dua tahun.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan, YAB Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak mengumumkan langkah mengurangkan kadar caruman pekerja semasa ucapan penggulungan Kementerian Kewangan untuk Bajet 2009 pada Selasa lalu. Langkah ini akan membantu meningkatkan pendapatan boleh guna golongan pekerja selaras dengan keadaan ekonomi semasa. Pada masa sama, pertambahan pendapatan boleh guna akan merangsang perbelanjaan domestik sekaligus mengekalkan momentum pertumbuhan ekonomi negara.

Pengurangan kadar berkanun caruman pekerja pernah dilaksanakan sebanyak dua kali iaitu pada tahun 2001 dan 2003 sebagai sebahagian daripada pakej rangsangan ekonomi.

Untuk memudahkan ahli dan melancarkan pelaksanaan langkah tersebut, pengurangan caruman bulanan pekerja dari 11 peratus kepada 8 peratus akan dilaksanakan secara automatik mulai gaji Januari 2009 sehingga gaji Disember 2010.

Bagaimanapun, ahli yang ingin mengekalkan caruman pada kadar 11 peratus boleh berbuat demikian dengan mengisi Borang KWSP 17A (AHL). Borang yang lengkap diisi perlu dikemukakan kepada majikan masing-masing untuk diserahkan kepada KWSP.

Sehubungan itu, KWSP akan mengeluarkan jadual caruman bulanan yang baru. Ahli dan majikan boleh mendapatkan jadual caruman baru itu dan Borang KWSP 17A (AHL) dari mana-mana cawangan KWSP atau memuat turun dari laman web myEPF di www.kwsp.gov.my mulai 1 Disember 2008.

(NIK AFFENDI JAAFAR)
Pengurus Kanan
Perhubungan Awam
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja

Tarikh: 6 November 2008

dipetik dari : http://www.kwsp.gov.my/index.php?ch=p2news&pg=bm_p2news_press&ac=2734

--------------------------------

apa komen anda?
pada saya...
1. ia langkah yang menunjukkan negara kita sedang menuju kemelesetan ekonomi..sebab itu kerajaan "MEMBESARKAN" poket rakyat dengan memberi sedikit wang tabungan kita sendiri.Namum, apakah ia akan membantu?

2. automatiknya, wang simpanan kwsp ahli nya akan berkurang..dan tabung persaaraan kita menjadi sedikit kurang..bukankan Tabungan itu lebih penting untuk masa hadapan?

3. dengan kata lain, kita kena LEBIH berjimat cermat dalam masa-masa mendatang...

4. oleh itu, kena lah pandai-2 simpan 3% extra yang akan anda dapat pada bulan jan nanti... at least tabungkan dia...

5. mmmm...

Thursday, November 06, 2008

Newly link 2...Paul Tan..automotive blog update

Just to share to all, Paul Tan Blog is very informative blog,.. update more on automotive...



among the latest update berkenaan dengan Perodua terbaru...MPV.
Please find the link at my "Others Link"


Fuhh..very efficient..MYEG

Fuhh... terkejut pakcik, pagi tadi buat road tax thru online...petang nie dah dapat road tax...

very good...very efficient....superb!!

may be, anda semua boleh try re-new road tax online...

Hati-hati jika menggunakan PC ditempat umum

Harap semua pengguna internet di tempat awam boleh pastikan alat dibawah tiada semasa anda melakukan transaksi esp banking... dan barangkali lebih selamat untuk melakukan transaksi di komputer sendiri..bukan di tempat awam...

--------------

Oleh Faizal 318
sumber : http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=18087

For your information.. be careful


HATI2 KALAU MEMAKAI PC DI TEMPAT UMUM (SEPERTI INTERNET CAFE, DLL...) CEK BELAKANG PC DAN LIHAT APAKAH ALAT INI ADA DI BELAKANG PC, BILA ADA, JGN PAKAI PC ITU!!!!

Alat ini dicucuk di hujung cable keyboard yg terhubung ke PC, ini digunakan untuk menyimpan semua data yg telah diketik oleh keyboard itu...

Kebanyakan ini dipakai di Internet kafe, pameran, hotel Dan lapangan terbang. Maka berhati2lah terutama anda yg menggunakan Internet di tempat seperti itu untuk mengakses account bank online atau site penting lainnya.
Setelah anda masuk ke account bank, Dan setelah selesai, meninggalkan PC, itu akan dgn mudahnya untuk membuka account itu kembali dgn apa yg sebelumnya anda ketik, yg telah tersimpan di dlm Black Device.
Jadi, sebaiknya anda periksa dahulu PC jika Ada sesuatu yg mencurigakan di belakangnya sebelum menggunakan Internet di tempat umum untuk mengakses site penting



Semoga informasi ini berguna untuk anda semua.. Dan mencegah terjadinya hal2 yg tdk diinginkan

Wallahua'lam…………….

Monday, November 03, 2008

Result FORMULA ONE



Formula One : Massa victorious, Hamilton champion after nail-biting finish in Brazil

McLaren’s Lewis Hamilton is the 30th - and youngest-ever - world champion. Lady Luck was on his side after title rival Felipe Massa dominated at Interlagos. The Brazilian crossed the line first after a pluperfect performance - and seemed to have achieved the impossible - as Hamilton trailed in sixth.

Rain in the closing stages had prompted the first five - Massa, Renault’s Fernando Alonso, Ferrari’s Kimi Raikkonen, Hamilton and Toro Rosso’s Sebastian Vettel - to pit for wet tyres. Crucially, Timo Glock, running sixth for Toyota, did not.

Massa, Alonso and Raikkonen resumed in first to third places, but Hamilton and Vettel fell behind Glock. That was still good enough for Hamilton. But then, under pressure on the 70th lap, he made a crucial mistake and slid wide. It was all Vettel needed and the Toro Rosso driver pushed through to snatch away the fifth place that Hamilton needed to become champion.

Even as Massa crossed the line, Hamilton was only sixth and the Brazilian was the champion. But as Vettel and Hamilton slammed out of the final corner, Glock’s Toyota was slowing in front of them, the German struggling for grip on his increasingly unsuitable rubber. From the jaws of defeat, the British driver snatched back the crown in one of the most dramatic title deciders in history. No Hollywood script could have been more exciting.

Rain at the start had added to the drama, and saw Red Bull’s David Coulthard make an undignified exit from his last Grand Prix after he was tapped into a spin by Williams’ Nico Rosberg, which then involved Rosberg’s team mate Kazuki Nakajima. Coulthard was out on the spot, while Renault’s Nelson Piquet went off in Turn Three and was also out.

Massa controlled things throughout, with Toyota’s Jarno Trulli soon falling back from an initially strong second-place run as everyone began changing from wet to dry-weather tyres after seven laps. Vettel, running a different fuel strategy to the other leaders, was always a threat, running second ahead of Alonso and pressuring Massa several times before stopping earlier for fuel. Raikkonen ran some way behind this trio, but closed in rapidly on Alonso in the final stages and was close to him as Massa crossed the line 13.2s ahead.

Hamilton took few chances, was always around fourth or fifth, and looked easily on target until that dramatic battle at the end. Glock finished sixth, limping across the line well ahead of McLaren’s Heikki Kovalainen, and Trulli, the final points scorers.

Mark Webber brought his Red Bull home ninth, ahead of the BMW Saubers of Nick Heidfeld and Robert Kubica, the team thus failing to score for the first time in 2008. Rosberg was 12th ahead of Honda’s Jenson Button, Toro Rosso’s Sebastien Bourdais (whose chances of points were ruined after a clash with Trulli in Turn One), Honda’s Rubens Barrichello, Force India’s Adrian Sutil, Nakajima and Giancarlo Fisichella. The Italian Force India driver was the first to stop for dry tyres on Lap Two, and ran as high as fifth before the inevitable decline as faster machinery hit its stride.

After those gripping final laps there was almost disbelief at McLaren as Hamilton scraped home, but Massa had that covered as he graciously conceded defeat.

“We need to congratulate Lewis,” he said. “He did a great championship, and he scored more points than us, so deserves to be champion.”

Ferrari’s consolation was to win the constructors’ world championship but, ultimately, and in the most dramatic circumstances imaginable, this was Lewis Hamilton’s and McLaren’s day.

source : http://www.formula1.com/news/headlines/2008/11/8632.html

Result at Interlagos,Brazil

Driver Team Grid Pts.
1 2 Felipe Massa Ferrari 71 1:34:11.435 1 10
2 5 Fernando Alonso Renault 71 +13.2 secs 6 8
3 1 Kimi Räikkönen Ferrari 71 +16.2 secs 3 6
4 15 Sebastian Vettel STR-Ferrari 71 +38.0 secs 7 5
5 22 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 71 +38.9 secs 4 4
6 12 Timo Glock Toyota 71 +44.3 secs 10 3
7 23 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 71 +55.0 secs 5 2
8 11 Jarno Trulli Toyota 71 +68.4 secs 2 1

Driver Standing

01 Lewis Hamilton 98
02 Felipe Massa 97
03 Kimi Räikkönen 75
04 Robert Kubica 75
05 Fernando Alonso 61
06 Nick Heidfeld 60
07 Heikki Kovalainen 53
08 Sebastian Vettel 35
09 Jarno Trulli 31
10 Timo Glock 25

Constructor Standing

01 Ferrari 172
02 McLaren-Mercedes 151
03 BMW Sauber 135
04 Renault 80
05 Toyota 56
06 STR-Ferrari 39
07 Red Bull-Renault 29
08 Williams-Toyota 26
09 Honda 14
10 Force India-Ferrari 0



Hamilton speechless after dramatic title finale

McLaren’s Lewis Hamilton was almost lost for words after he took the 2008 drivers’ title by finishing fifth in Sunday’s Brazilian Grand Prix. He secured the place on the final corner of the final lap of the final race of the season to finish the year with 98 points, one more than Ferrari’s Felipe Massa, who won the Interlagos race.

"The most dramatic race of my whole life,” said Hamilton. “It’s pretty much impossible to put this into words: I’m still speechless. It’s been such a long journey, but I’ve always had the support of my family, the team, our partners and the fans. We did a fantastic job throughout the whole year and, with all the sacrifices we made, I’m so thrilled to be able to win this for everyone.”



Prior to that dramatic final lap, Hamilton had looked set for heartbreak once more in Brazil, scene of his failed 2007 title bid. Toro Rosso’s Sebastian Vettel had forced his way past in the closing stages, leaving the Briton sixth when he needed to finish fifth. But Toyota’s decision not to pit for wet tyres when a late shower arrived meant that fourth-placed Timo Glock rapidly became easy prey for both Hamilton and Vettel.

"Before it started to rain I was quite comfortable, and I was just focused on having a clean race,” added Hamilton. “Then it started to drizzle and I didn't want to take any risks - but Sebastian got past me and I was told that I had to get back in front of him. I couldn’t believe it. Then at the very last corner I managed to get past Timo - it was just amazing. This was one of the toughest races of my life, if not the toughest. I was shouting, ‘Do I have it? Do I have it?’ on the radio. It was only when I took the chequered flag and got to Turn One that the team told me I was world champion. I was ecstatic."

At the age of just 23 years, 10 months and 26 days, Hamilton is the youngest champion in Formula One history. He is the 12th man to win the drivers’ title with McLaren, who last took the crown with Mika Hakkinen back in 1999.

"Well, that was a really tough race,” said team boss Ron Dennis. “We never pushed hard, we never did anything silly, but of course the late rain made things extraordinarily tense. Even so, even when Sebastian got past Lewis, we never gave up, and Lewis never gave up, because we knew that Timo was on intermediate tyres. But Lewis took his chance brilliantly, and the result was one of the most thrilling finishes in sporting history. I'm so proud of Lewis; I'm so proud of the team; everyone - every single one of them - did an absolutely fantastic job."

source : http://www.formula1.com/news/headlines/2008/11/8635.html

Sunday, November 02, 2008

Formula One!


Formula One?
Sapa yang akan menang? Hamilton atau Massa?

tunggu malam nie..
today standing..

01 Lewis Hamilton 94
02 Felipe Massa 87
....

Saya pilih Hamilton...

Newly link (update)

actually, kak niza dah lama mintak untuk tukarkan web nya kepada : http://mamaspatchwork.blogspot.com/

so, jika anda berkelapangang sila-sila lah.. mana tahu anda menemui benda menarik untuk dibeli..

Saturday, November 01, 2008

My comment..sebab sayapun lahir bulan Nov

1. banyak idea dalam perkara ….memang banyak!!
2. pandai muhasabah diri… takkan nak puji diri pulak!!
3. sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya … yang nie memang betul!!
4. cara berfikir lain dari orang lain… agak lain..
5. berfikiran kehadapan …… no comment!!
6. otak yang sangat tajam… no comment!!
7. berfikiran unik dan bijak … no comment!!
8. pandai mendorong diri sendiri… no comment!!
9. penuh dengan idea-idea yang luar biasa… no comment!!
10. tidak hargai pujian…memang tepat
11. pemikiran yang tajam… no comment!!
12. kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi … no comment!!
13. apabila hendak sesuatu cuba sampai berjaya…boleh laa
14. daya firasat yang mendalam dan tinggi … no comment!!
15. badan yang tough…huhu…
16. bagus untuk jadi doktor …malangnya jadi enginiur
17. kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam… no comment!!
18. cermat dan teliti …mmmm
19. romantic….yang betul-2 tak tepat
20. personaliti dinamik … no comment!!
21. tidak pasti dengan hubungan kasih saying… entah
22. sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia …agaknya
23. suka duduk dirumah…..amat tak betul..suka berjalan, mentakkul
24. banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra …agaknya
25. sangat rajin dan berkemampuan tinggi… no comment!!
26. berani, pemurah, setia dan banyak kesabaran …agaknya
27. amanah, jujur setia dan pandai berahsia… no comment!!
28. terlalu degil dan keras hati ….yang ni betui kot
29. tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi…insha allah boleh kawal
30. apabila hendak, pasti diusahakan sehingga berjaya … no comment!!
31. bercita-cita tinggi…memang
32. tak suka marah kecuali digugat …memang betui
33.perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah…entah
34. mudah ambil berat terhadap orang lain…agaknya

Harga minyak turun lagi!! 15 sen..keratan akhbar...1 nov

Utusan : Harga petrol, diesel turun 15 sen lagi

PUTRAJAYA 31 Okt. - Kerajaan mengumumkan penurunan harga runcit petrol dan diesel sebanyak 15 sen seliter lagi berkuat kuasa esok.Dengan penurunan itu, harga runcit petrol RON97 akan dijual pada RM2.15 seliter berbanding RM2.30 seliter sebelum ini manakala diesel dan petrol RON92 yang sebelum ini dijual pada RM2.20 seliter akan dijual pada harga RM2.05 seliter.


Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, keputusan itu dibuat selari dengan penurunan secara ketara harga minyak dunia sejak akhir-akhir ini.Keputusan hari ini bermakna dalam tempoh tiga bulan lalu kerajaan telah menurunkan harga petrol sebanyak 55 sen manakala harga diesel pula sudah mengalami penurunan sebanyak 53 sen.


-----------------


THE STAR : Fuel 15 sen cheaper following dip in global oil prices


PETALING JAYA: Fuel is 15 sen cheaper from today after the Government announced its fourth reduction since August.Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said in a statement yesterday that the Government had decided to expedite the reduction to allow the public to enjoy the benefits.


The new price for RON97 is RM2.15 a litre (from RM2.30). Both RON92 and diesel are now RM2.05 a litre from RM2.20 previously.Domestic Trade and Consumer Affairs Minister Datuk Shahrir Abdul Samad said that if the world crude oil price continued to drop at the present rate, local pump prices would likely revert to the pre-June price of RM1.92 per litre.

Shahrir, who said the average world crude oil price for October was US$76.40 (RM267.40) per barrel, said the average for November might go below US$70.“So (if this happens) the price of petrol at the retail level will probably go back to RM1.92 per litre,” he said.

As a cap has been placed on a price of RM1.92 per litre, he said if the world crude oil price goes down even lower than that, the Government could end its fuel subsidy and use the money for other purposes.

For this year up to September, the Government spent RM16.8bil on fuel subsidy and RM2.5bil on rebates for motorists and motorcyclists.“That means there is a likelihood that we will spend RM19bil to RM20bil on fuel subsidy for the whole year,” Shahrir said.
Shahrir hoped petrol station owners would accept the price reduction and accept any losses as part of business.


He pointed out that the Government had always been fair to the station owners, including helping them reduce operating costs by reverting to self-service, cutting on number of staff, not forcing them to open for 24 hours as well as increasing their margin from 9.5 sen to 12 sen per litre in June.


-----------------

Berita Harian : Harga runcit petrol, diesel turun 15 sen lagi


PUTRAJAYA: Kerajaan semalam mengumumkan penurunan harga runcit petrol dan diesel sebanyak 15 sen seliter, berkuat kuasa hari ini. Dengan penurunan itu, yang keempat sejak Ogos lalu, harga petrol RON97 kini RM2.15 seliter, RON92 pula RM2.05 seliter manakala diesel RM2.05 seliter. Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, dalam kenyataannya berkata kerajaan mengambil keputusan mempercepatkan pengurangan harga runcit bahan api itu bagi membolehkan rakyat menikmatinya berikutan penurunan ketara harga minyak mentah dunia.


"Oleh kerana harga minyak dunia sudah menurun secara ketara akhir-akhir ini, kerajaan membuat keputusan untuk sekali lagi mempercepatkan pengurangan harga runcit bagi membolehkan orang ramai menikmatinya," katanya. Mengikut formula penyelarasan harga bahan api yang dipersetujui sejak penstrukturan semula subsidi minyak 5 Jun lalu, harga runcit petrol dan diesel akan ditetapkan pada setiap awal bulan berdasarkan purata bulanan harga minyak mentah dunia ditolak dengan subsidi kerajaan 30 sen seliter.



-----------------

Harakah : Petrol, diesel turun 15 sen mulai esok


KUALA LUMPUR, 31 Okt (Hrkh) -Kerajaan sebentar tadi mengumumkan penurunan harga runcit petrol dan diesel, masing-masing sebanyak 15 sen seliter berkuat kuasa esok.

Harga petrol RON97 dikurangkan daripada 2.30 seliter kepada 2.15 seliter, RON92 dikurangkan RM2.20 kepada RM2.05 seliter. Manakala diesel pula daripada RM2.20 seliter kepada RM2.05 seliter.


Penurunan harga minyak itu diumumkan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam kenyataan media di Putrajaya. Pelarasan terakhir pada 14 Oktober lalu apabila harga petrol RON97 dikurangkan 15 sen seliter daripada RM2.45 kepada RM2.30, petrol RON92 turun 10 sen seliter daripada RM2.30 kepada RM2.20, manakala diesel sebanyak 20 sen seliter daripada RM2.40 kepada RM2.20.


Pelarasan pertama pada 23 Ogos lalu, harga runcit petrol RON97 diturunkan 15 sen seliter daripada RM2.70 kepada RM2.55, RON92 dikurangkan 22 sen seliter daripada RM2.62 kepada RM2.40, manakala diesel lapan sen seliter daripada RM2.58 kepada RM2.50. Pada 25 September lalu pula membabitkan penurunan harga runcit petrol dan diesel 10 sen seliter menjadikan petrol RON97 RM2.45 seliter, RON92 (RM2.30) dan diesel (RM2.40). - mks._

Anda Lahir di bulan November?

Jika anda lahir di bulan ini..saya ucapkan selamat hari lahir...

mungkin boleh check ada ke karekter seperti di bawah?


1. banyak idea dalam perkara
2. pandai muhasabah diri
3. sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya
4. cara berfikir lain dari orang lain
5. berfikiran kehadapan
6. otak yang sangat tajam
7. berfikiran unik dan bijak
8. pandai mendorong diri sendiri
9. penuh dengan idea-idea yang luarbiasa
10. tidak hargai pujian
11. pemikiran yang tajam
12. kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi
13. apabila hendak sesuatu cuba sampai berjaya
14. daya firasat yang mendalam dan tinggi
15. badan yang tough
16. bagus untuk jadi doktor
17. kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam
18. cermat dan teliti
19. romantik
20. personaliti dinamik
21. tidak pasti dengan hubungan kasih sayang
22. sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia
23. suka duduk dirumah
24. banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra
25. sangat rajin dan berkemampuan tinggi
26. berani, pemurah, setia dan banyak kesabaran
27. amanah, jujur setia dan pandai berahsia
28. terlalu degil dan keras hati
29. tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi
30. apabila hendak, pasti diusahakan sehingga berjaya
31. bercita-cita tinggi
32. tak suka marah kecuali digugat
33. perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah
34. mudah ambil berat terhadap orang lain

Tuesday, October 28, 2008

AMBILLAH IKHTIBAR: Sebelum Terlambat

Kepada semua, ingin saya kongsikan artikel kat bawah yang sesuatu untuk diambil pengajaran…satu artikel yang amat2 berguna..fikir-2kan!

----------------
Saudara,

Saya menerima sebuah bingkisan yang ingin saya kongsi bersama. Kita renunginya untuk ikhtibar sebelum kita terlewat….

“Aku mempunyai seorang ibu yang hebat. Beliau menyayangiku dengan sepenuh hatinya. Berkirban dan membantuku dalam segala hal. Ibu membesarkan aku seperti menatang minyak yang penuh. Membiayai pengajianku dan dan memenuhi segala permintaanku. Hari ini, wanita yang hebat itu telah pergi untuk selamanya”.

Dapatkah anda bayangkan perasaanku apabila ke bilik tinggalan ibu, aku menemui serangkap puisi di dalam laci mejanya yang berbunyi:..

Inilah masanya
Jika kau ingin menyintai ibu,
Cintailah ibu sekarang,
Supaya ibu tahu keindahan dan kelembutan kasih,
Yang mengukir kudus daripada sanubari mu,

Cintailah ibu sekarang
Semasa ibu masih hidup
Usah tunggu sehingga ibu telah pergi
Kemudian barulah diukir di batu nisan
Dengan kata-kata yang indah pada sekujur batu yang sepi

Jika kau memiliki ingatan manis buat diri ibu
Tunjukkan pada ibu sekarang
Jika kau tunggu sehingga ibu mati
Sudah pasti ibu tidak dapat mendengar
Kerana kita dibatasi kelemahan

Oleh itu, jika kau menyintai ibu
Walaupun hanya secebis daripada lautan hidupmu
Lafaz dan buktikan sekarang
Sementara ibu masih hidup
Agar ibu dapat menikmati dan menyanjunginya….

Kini, ibu telah pergi dan aku menderita dengan rasa bersalah kerana tidak pernah menyatakan berapa besar nilai ibuku selama ini. Aku tidak pernah melayan ibuku dengan sewajarnya. Perasaan bersalah menghantui hidupku. Aku melayani orang untuk semua urusan tetapi aku tidak pernah meluangkan masa yang cukup untuk ibuku sendiri. Sebenarnya aku mampu menuangkan air ke dalam cawannya, kemudian memeluknya ketika bersarapan, tetapi aku lebih mengutamakan rakan-rakan dan pekerjaanku.

Sekarang baru aku terfikir, pernahkan rakan-rakan melayaniku seperti ibu?. Dulu apabila aku menelefon ibu, aku sentiasa tergesa-gesa, cepat dan ringkas. Aku benar-benar kesal mengingati zaman lampauku terhadap ibu.
Masa dan pengorbanan ibu terlalu banyak diberikan kepadaku tetapi masa yang aku berikan padanya boleh dibilang sehingga hari tuanya berlalu sepi. Aku diburu rasa bersalah. Dunia ini dipenuhi oleh anak-anak sepertiku. Aku berharap kepada rakan-rakan..
"insaflah. Ambil ikhtibar dan manafaat daripada surat ini. Aku sudah terlewat dan kini menyesal teramat sangat…”
----------------

Friday, October 24, 2008

Kakitangan kerajaan akan diberhentikan kerajaan?

UTUSAN : 50,000 kakitangan awam kontrak mungkin diberhentikan
KUALA LUMPUR 23 Okt. – Kira-kira 50,000 kakitangan awam yang berkhidmat secara kontrak mungkin ditamatkan perkhidmatan mereka menjelang akhir tahun ini berikutan kekangan kewangan kerajaan, kata Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Omar Osman.
Mereka adalah kakitangan yang kontrak disambungkan dari setahun ke setahun, yang berkhidmat di semua jabatan dan kementerian di seluruh negara dan tidak menikmati kemudahan seperti yang diterima kakitangan awam tetap, tetapi melakukan tugas yang sama.
Omar memberitahu Bernama, Cuepacs tidak boleh menerima alasan kekangan kewangan, kerana kerajaan masih mampu mengekalkan perkhidmatan golongan ini.
Cuepacs, katanya, telah menghantar rayuan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk mengekalkan kakitangan ini, yang kebanyakannya telah berkhidmat antara lima hingga 10 tahun malah terdapat yang berkhidmat lebih 20 tahun.
“Cuepacs telah mencadangkan sama ada JPA mengambil semula pekerja ini atau menyerap mereka ke dalam kedudukan tetap,” kata Omar.
Beliau berkata, isu ini akan dibincang pada persidangan perwakilan Cuepacs bulan depan.
– Bernama asal :
----------------------------------------------------------
1. apakah perkara ini akan berlaku?
2. jika benar akan berlaku, apa kata anda?
3. kata saya...
pertamanya, adalah tidak adil untuk perkerja-2 kontrak..mungkin setelah sekian lama memberikan khidmat kepada kerajaan, akhirnya mereka ditamatkan perkhidmatan...dah laa jumlahnya ramai 50,000..
keduanya, kesan kepada institusi kekeluargaan pasti banyak dan hebat dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu... tetiba ada ayah yang hilang punca pendapatan..
ketiganya, kesan kepada ekonomi pasti tidak sedikit terkesan, pasti ramai yang tidak dapat berbelanja keperluan, membayar kereta, membayar sewa rumah, membayar housing loan, kad kredit..dan akhirnya..bila banyak tertunggak..pastinya..semuanya akan ditarik!! dan dilelong!! dan banyak yang akan di istihar MUFLIS!!
keempat, jenayah terus meningkat naik..!!
argh.. harapnya semua ini tidak berlaku!!
berapa banyak anak bangsa yang akan terjejas!!

Newly link!!

Dear all visitors,


Laman web seorang sahabat..terkini banyak sentuh new technology... laman yang menarik..



Satu laman foto terkini.. dia nie as photographer...


Thursday, October 16, 2008

Perancangan Kewangan #06: Tracking Expenses

“Eh..baru jee 2 hari saya dapat gaji..hari nie dah habis..ke mana duit saya pergi?”

Itu antara dialog yang biasa bagi seseorang yang makan gaji....duit hilang!!! Sebenarnya duit itu tidak pernah hilang...cumanya tidak diketahui kemana ia dibelanjakan... akhirnya..setiap yang diimpikan tidak pernah kesampaian..Kerana apa? Kerana... berbelanja tanpa berperancangan...

Salah satu perkara yang tidak pernah dinafikan ialah merekod setiap perbelanjaan yang kita buat…namum, bagi pendapat saya x perlu lah terlalu detail....sekadar ada sebabnya..jika keterlaluan ia akan menjadikan kita Hj Bakhil pula...

Dengan membuat trackin perbelanjaan nie....tidak mustahil kita dapat mengenal pasti perbelanjaan yang tidak perlu..sekaligus dapat mengelakkan kita dari terus membazir...

Untuk membuat tracking nie..bukanlah sesuatu yang sukar sangat...mulakkan dengan buku tiga 5 dan jika rajin..mungkin boleh buat guna computer (microsoft excel)...

Buatlah untuk setiap bulan...kemudian barulah kita tahu kemana duit kita belanjakan...dan lebih penting...dapat review balik..pada masa-masa akan datang...

Wednesday, October 15, 2008

Minyak turun lagi dan lagi..tapi 15 sen

UTUSAN : Minyak turun lagi


Oleh HAMDEN RAMLI


PUTRAJAYA 14 Okt. – Kerajaan menurunkan lagi harga bahan api sebanyak 15 sen bagi petrol dan 20 sen bagi diesel, iaitu penurunan kali ketiga dalam tempoh tidak sampai tiga bulan.
Dengan penurunan harga minyak hari ini, bermakna dalam tempoh tidak sampai tiga bulan kerajaan telah menurunkan harga petrol sebanyak 40 sen seliter berbanding harga RM2.70 seliter pada Jun lalu.
Dalam tempoh yang sama, harga diesel pula telah mengalami penurunan 38 sen berbanding RM2.58 sen seliter ketika harga minyak dinaikkan Jun lalu.
Dalam satu langkah untuk mengurangkan beban rakyat dan menyelaraskan harga bahan api di Malaysia dengan penurunan harga minyak di pasaran dunia, kerajaan mengumumkan harga baru petrol dan diesel itu akan berkuat kuasa esok.
Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam satu kenyataan berkata, mulai esok harga runcit petrol RON97 dikurangkan 15 sen iaitu daripada RM2.45 seliter kepada RM2.30 seliter.
Harga diesel diturunkan sebanyak 20 sen seliter daripada RM2.40 seliter kepada RM2.20 seliter manakala pada masa sama, harga petrol RON92 pula dikurangkan sebanyak 10 sen seliter daripada RM2.30 seliter kepada RM2.20 seliter…..


------------------------------
BERITA HARIAN : Minyak turun lagi


Oleh Wan Hazmir Bakarmailto:Bakarbhnews@bharian.com.my


Penurunan kali ketiga 10 hingga 20 sen seliter PUTRAJAYA: Kerajaan semalam mengumumkan penurunan kali ketiga harga runcit petrol dan diesel antara 10 sen hingga 20 sen seliter, berkuat kuasa hari ini. Harga petrol RON97 dikurangkan 15 sen seliter daripada RM2.45 kepada RM2.30, petrol RON92 turun 10 sen seliter daripada RM2.30 kepada RM2.20, manakala diesel sebanyak 20 sen seliter daripada RM2.40 kepada RM2.20.
Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam kenyataan media di sini, berkata kerajaan membuat keputusan menyegerakan penurunan harga runcit bahan api itu bagi membolehkan rakyat menikmatinya lebih awal. "Oleh kerana harga minyak dunia sudah turun secara ketara akhir-akhir ini, kerajaan membuat keputusan untuk mempercepatkan pengurangan harga runcit bagi membolehkan orang ramai menikmatinya dengan lebih segera," katanya. Harga minyak mentah turun daripada rekod tertinggi AS$147 dolar setong pada Julai lalu kepada AS$82 dolar sekarang.
Pada 23 Ogos lalu, harga runcit petrol RON97 diturunkan 15 sen seliter daripada RM2.70 kepada RM2.55, RON92 dikurangkan 22 sen seliter daripada RM2.62 kepada RM2.40 manakala diesel lapan sen seliter daripada RM2.58 kepada RM2.50. Pelarasan terakhir pada 25 September lalu pula membabitkan penurunan harga runcit petrol dan diesel sebanyak 10 sen seliter menjadikan petrol RON97 RM2.45 seliter, RON92 (RM2.30) dan diesel (RM2.40). Mengikut formula penyelarasan bahan api yang ditetapkan sebelum ini, harga runcit petrol dan diesel akan ditetapkan pada setiap awal bulan berdasarkan purata bulanan harga minyak mentah dunia ditolak dengan subsidi kerajaan sebanyak 30 sen seliter.


------------------------------

THE STAR : Fuel price cut will have ‘little impact’


By LISA GOH and BAVANI M.

PETALING JAYA: It will provide some relief but will not have much impact — that sums up the sentiments of the public on the fuel price reduction yesterday.
City folk were definitely happy but many doubt that prices of basic necessities would go down in tandem with the reduction.


Bus and lorry operators said it did not really benefit them as prices of other goods had gone up.
Pan Malaysian Bus Operators Association president Datuk Ashfar Ali said the reduction in fuel prices would not affect bus operators.


“For us, it’s still the same. We are still paying the subsidised rate of RM1.43 per litre for diesel,” he said.


He added that bus operators had also not felt the benefit of lower fuel prices as the cost of other products were still high.


“When the fuel prices shot up early this year, the price of everything else — batteries, lubricating oil and tyres — went up. Now, even though fuel prices are down, the price of these items are not coming down,” he said.


Pan Malaysian Lorry Owners Association president Er Sui See said that while he was happy with the reduced diesel prices, lorry owners still would not be able to absorb the escalating transport charges.


“Only a quarter of the diesel we use is subsidised, so yes it’s good that diesel prices are down.
“But all the other costs that have gone up are still going up. We can’t absorb the cost,” he said.
He gave the example of tyres, which would cost 15% more from Nov 1.
Tutor Tan Chin Swee, 48, said: “The sudden jump in petrol price a few months ago resulted in a spiral effect which pushed up the price of many daily necessities. I doubt that the reduction can undo the inflationary impact that an ordinary person is now facing.”
“Recession and inflation are inherent in any economy and are things that we have to live with,’’ Tan added.


Manager Gobal Rajee, 46, said he was happy with the reduction but felt that there would be little effect.“We hope the prices of other goods will go down as well, otherwise it really makes no difference,’’ he said.


Civil servant Karim Jaabar, 37, said it was nothing to rejoice about if the prices of goods remain the same.


Administrative executive Theresa Heng, 49, said it was better than nothing.

Entah...

Apa nama?

Entah...

merapu pe ke benda tah!

  1. melangkah dan mengurus kehidupan adalah suatu seni ada memerlukan akan panduan atau manual. Tanpa panduan hidup ini akan jauh tersasar. Kerana apa? Kerana hidup ini terlalu, TERLALU mempersonakan.
  2. Syukur pada Tuhan yang Esa..lahir kita di dunia yang fana ini sebagai MUSLIM. Tapi, paling kurang tak perlu lagi mencari..mencari arah hidup.
  3. Automatiknya as a MUSLIM..panduan dan manualnya adalah kitabullah dan sunnaturasul. Dalam apa-pun... dari urusan kendiri hingga ke tadbir dunia.
  4. Dikala dunia dihujung usia..tak berapa lama untuk hancur musnah..(qiamat).. kita masih alpa ...jauh untuk refer kepada manual kita..hidup umpama lalang..ikut saja mana arah angin..Sekejap kiri kemudian kanan.
  5. Bimbang Rasul pada ummat-nya akan kena penyakit "Wahn" - tp itu lah hakikatnya. Penyakit ini memang membarah dalam masyarakat. Suka akan kita untuk tunjuk akan kehebatan diri. Semua yang "latest" ada pada kita.
  6. akhirnya..ke mana? untuk apa semua itu?
  7. Bukan tak penting!! tapi asasnya..semua itu adalah "alat" untuk abdikan diri kepada Maha Pencipta.
  8. Lupa kita matlamat kita..atau barangkali x pernah set...Lupa untuk sebarkan ajaran mulia ini kepada rakan-2 yang masih belum dapat hidayah.
  9. Barangkali, kita terlalu harapkan orang yang bertitle ustaz atau hanya pada ulama' semata.. abis tu kita buat apa?
  10. entah!
  11. apa pun doa ku ..moga kita terus di beri hidayah untuk memelihara kemurnian ISLAM...takkan itu pun nak harapkan orang lain!!
  12. Allah suka suatu amalan soleh yang konsisten walaupun ia sedikit.
  13. entah!
  14. hanya titik nokhtah...

Friday, October 10, 2008

Demam Denggi

Apa itu Demam Denggi?

Demam denggi ialah sejenis penyakit bawaan nyamuk yang menjadi masalah utama kesihatan awam antarabangsa dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Jenis demam denggi yang lebih merbahaya ialah demam denggi berdarah. Ia merupakan punca utama kematian kanak-kanak di kebanyakan negara hari ini.Demam denggi dibawa oleh nyamuk Aedes kepada manusia melalui gigitannya.

Bagaimanakah penyakit ini merebak?

Demam denggi didapati berlaku di kawasan bandar dan sekitarnya di negara-negara rantau tropika.

Sesiapa sahaja yang digigit nyamuk yang membawa kuman virus denggi menghadapi risiko yang lebih tinggi mendapat denggi. Demam denggi menyerupai demam selsema dan ciri klinikalnya berbeza-beza mengikut umur pesakit.

Pemindahan penyakit:

  • Virus denggi dipindahkan kepada manusia melalui gigitan nyamuk Aedes yang membawa virus denggi.
  • Nyamuk berupaya menyebarkan penyakit berkenaan dalam jangka masa 8 - 12 hari selepas menghisap darah manusia (perumah).
  • Nyamuk betina yang dijangkiti virus denggi boleh memindahkan virus tersebut ke generasi seterusnya melalui pemindahan transovarial (melalui ovari).
  • Manusia masih merupakan perumah gandaan utama bagi virus denggi walaupun terdapat kajian menunjukkan di beberapa bahagian tertentu di dunia, monyet boleh dijangkiti dan menjadi sumber virus bagi nyamuk yang belum dijangkiti.
  • Virus denggi dari perumah pertama (mangsa pertama) hanya dapat menjangkiti/dipindahkan ke perumah kedua 18 jam sebelum suhu badan meningkat dan sekurang-kurangnya 3 hari selepas timbulnya gejala penyakit.

Bagaimanakah terjadinya demam denggi?

Vektor demam denggi adalah nyamuk Aedes betina.

Nyamuk yang telah dijangkiti membawa virus denggi di dalam badannya. Virus ini kemudiannya dipindahkan kepada manusia semasa proses menghisap darah. Sebaik sahaja seseorang itu digigit, virus denggi akan memasuki dan beredar di dalam aliran darahnya, maka bermulalah penyakit ini....

Cegahlah dari binatang ini membiak..saya dah kena denggi.. sakit oi..

Thursday, October 09, 2008

RAHMAN atau RAHMAT

Apakah akan terjadi teori R.A.H.M.A.N?

R… Rahman (Tunku)
A… Abdul Razak
H…. Hussein Onn
M… Mahathir
A…. Abdullah Badawi

Jika N…. most likely Najib
Kalu T… tentunya Tengku Razaleigh

Apakata anda?

Anda lahir bulan Oktober

Adalah anda lahir di bulan ini (okt)? cuba check ada betui ke

  1. suka bersembang
  2. tidak suka terima pandangan orang lain
  3. suka orang yang sayang padanya
  4. emosi yang mudah terusik
  5. suka ambil jln tengah
  6. suka berangan & pandai bercakap
  7. sangat menawan & sopan santun
  8. emosi yang kelam kabut
  9. manja
  10. daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan)
  11. kecantikan luar & dalam
  12. suka melancong, bidang sastera & seni
  13. tidak pandai berbohong & berpura-pura
  14. pengasih, penyayang & lemah lembut
  15. mudah rasa simpati, baik pentingkan kawan
  16. romantik dlm percintaan
  17. sentiasa berkawan
  18. mudah terusik hati & cemburu
  19. hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama
  20. ambil berat tentang orang lain
  21. cepat marah
  22. suka kegiatan luar
  23. pentingkan diri sendiri
  24. orang yang adil
  25. tidak menolong orang kecuali diminta
  26. boros & mudah dipengaruhi persekitaran
  27. suka melihat dari perspektifnya sendiri
  28. mudah patah semangat

Friday, September 26, 2008

Selamat Hari Raya …

Ucapan selamat menyambut hari raya kuhulurkan untuk kalian semua..Semoga berbahagia bersama keluarga dan sanak saudara di hari lebaran mulia ini.

Dan itu bermakna tak berapa lama untuk kita berpisah dengan Ramadhan x berapa hari lagi..barangkali kali kita begitu gembira untuk meninggalkan Ramadhan.. x serupa kita dengan para sahabat-sahabat Rasulullah yang mulia sedih nak meninggalkan Ramadhan.

Apapun, moga-moga kita diberikan kesempatan oleh Allah untuk bertemu dengan Ramadhan yang akan datang.

Dan ucapan maaf andai ada kesilapan “Maaf Zahir & Batin”.


Moga-moga bertemu kembali selepas hari raya… Pada yang drive, drive carefully.. dan jangan lupo berdoa…Selamat Bercuti…

Thursday, September 25, 2008

Things to do before Kampung untuk Raya …

1. Pastikan rumah anda berkunci sepenuhnya
2. bagi tahu jiran jika jiran x pulang ke kampong
3. atau sms kat polis (
4. pastikan semua suis barangan elektrik anda dimatikan
5. kalau boleh..kosongkan peti ais anda
6. inform penghantar news paper supaya x menghantar akhbar semasa anda bercuti
7. pasangkan lampu yang berkenaan
8. sampah-2 kat dalam rumah di bersihkan
9. tutup main valve supply air
10. pastikan kenderaan anda dalam keadaan baik buat alignment/balancing dulu
11. periksa tekanan angin tayar anda
12. Pastikan lampu-2 keta anda dalam keadaan baik esp lampu brake
13. isi minyak penuh-2 supaya nanti x perlu untuk buang masa beratur di petrol stesyen
14. ikutilah nasihat perjalanan yang dikeluarkan oleh PLUS (jika guna PLUS highway)

Minyak Turun!! 10 sen

Semalam kerajaan dapat 'hidayah' untuk turunkan harga minyak...10 SEN..

apa kata anda?

saya kata Alhamdulillah..

komen akhbar-2 tempatan....

--------------------------

UTUSAN : Minyak turun 10 sen lagi

Oleh ZULKIFLI JALIL

PUTRAJAYA 24 Sept. – Kerajaan mengumumkan harga runcit petrol RON97 dan RON92 dikurangkan 10 sen iaitu masing-masing daripada RM2.55 seliter kepada RM2.45 seliter dan RM2.40 seliter kepada RM2.30 seliter berkuat kuasa esok.
Pada masa sama, harga runcit diesel juga dikurangkan 10 sen iaitu daripada RM2.50 seliter kepada RM2.40 seliter.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, Jemaah Menteri dalam mesyuarat hari ini membuat keputusan itu setelah mengambil kira harga purata minyak dunia sebulan terakhir ini yang mengalami penurunan yang ketara.
Harga minyak di pasaran dunia kini ialah sekitar AS$109 setong berbanding hampir AS$140 setong pada Mei lalu..............


--------------------------

Mstar : Harga petrol, diesel turun lagi, kali ini 10 sen

Khamis September 25, 2008

PUTRAJAYA: Harga petrol dan diesel mengalami penurunan sebanyak 10 sen berkuat kuasa hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan harga runcit petrol RON97 turun sebanyak 10 sen seliter kepada RM2.45 seliter daripada RM2.55.

Harga RON92 juga diturunkan sebanyak 10 sen kepada RM2.30 daripada RM2.40. Diesel juga turun 10 sen seliter kepada RM2.40 seliter daripada RM2.50.

Pagi semalam, mesyuarat Kabinet telah membincangkan perkara berkenaan.
Ini merupakan kali kedua harga runcit bahan api itu diturunkan selepas mengalami peningkatan besar Jun lalu.

Jun lalu, kerajaan menaikkan harga petrol kepada RM2.70 seliter dan diesel kepada RM2.58 seliter ketika harga minyak mentah dunia meningkat sekitar AS$125 setong..............

--------------------------

Bharian : Pelarasan ringankan beban rakyat: PM

PUTRAJAYA: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam mengumumkan harga runcit petrol dan diesel diturunkan 10 sen seliter, berkuat kuasa hari ini bagi meringankan beban rakyat terutama untuk menyambut Aidilfitri, minggu depan. Dengan penurunan harga bahan api itu yang kedua sejak 23 Ogos lalu, petrol RON97 kini RM2.45 seliter, RON92 (RM2.30) dan diesel (RM2.40). Dalam kenyataannya, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, berkata
Kabinet memutuskan pelarasan harga bahan api itu pada mesyuarat semalam kerana ia adalah mesyuarat terakhir jemaah Menteri untuk bulan ini dan sebelum hari raya................

--------------------------

The Star : Fuel price cuts to ease burden

By LEE YUK PENG, ROYCE CHEAH and TEH ENG HOCK

PUTRAJAYA: The fuel price cuts will hopefully ease the burden of the people as they celebrate Hari Raya, says Domestic Trade and Consumer Affairs Minister Datuk Shahrir Abdul Samad.
Shahrir said the Government would be paying slightly more in fuel subsidy as the average crude oil price would be only seven sen cheaper but the Government had decided to absorb the difference and lower petrol and diesel prices by 10 sen.

Asked whether the Government would implement a free float system for fuel prices, Shahrir said it was too early to think of that although it was one of the matters discussed.

--------------------------

akhbar harakah belum lagi comment...

Wednesday, September 24, 2008

Lailatul Qadr

mencari malam seribu bulan..

moga-2 kita semua di beri peluang untuk berjumpa dengan malam seribu bulan mulia ini...
seronoknya barangkali jika kita diberi peluang untuk bertemu dengan nya..barangkali tidak akan ada satu syarikat yang akan memberi BONUS sebanyak ini..SERIBU BULAN...

tapi barangkali kita yang gagal untuk mencari nya..

apa pun.. harapnya semuanya dapat berjumpa dengan nya..
berdoalah apa sahaja...Tuhan itu sentiasa menunaikan apa pun permintaan hamba-Nya..
cuma nya bila dan bagaimana...

apalah salah berdoa untuk supaya kita dapat lagi bertemu dengan Seribu Bulan..pada setiap bulan ramadhan yang berkat akan datang.. manalah tahu dimakbulkan.. :)

anyhow, selamat bertemu dengan malam al-qadr..

Monday, September 15, 2008

Tahu kah anda?

Tahukah anda..

jika dahulu celcom boleh dikenali dengan no 019, 013 dan 0148

...manakala maxis 012 dan 017,

digi 016...
bermula hujung bulan ini bagi (post-paid) anda boleh terus kekal no anda walaupun anda bertukar service provider. Bermakna no hp yang anda miliki sekarang akan menjadi sebahagian daripada identiti anda...bermakna, jika anda rasa maxis tak bagus.. boleh jee anda sign-up others such as celcom, digi mahupun u-mobile tanpa menukarkan no 012 anda.cuma anda kena sentiasa study which plan is better...
note :

- pre-paid dah boleh tukar service provider by now with-out tukar no.. ulang tanpa tukar no!!

Tazkirah ringkas

Dalam bulan Ramadhan yang penuh keberkatan dan kemuliaan ini…sesekali membelek helaian mushaf yang mulia ke surah Muhammad surah ke 47 dan tiga ayat terakhir untuk kita kongsi kali ini..

***47:36***

"Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau.
Dan jika kamu beriman dan bertakwa, Allah akan memberikan
pahala kepadamu dan Dia tidak akan
meminta harta -hartamu."

betul laa hidup kat dunia ini memang mainan atau lakonan semata...selesai permainan atau lakunan..kita akan di nilai..baguskah atau burukkah mainan atau lakonan kita itu... dan betul laa kita firman tuhan nie... betapa banyak lagha dan senda gurau..sebab tu kita kena follow manual (al-quran) supaya hati kita sentiasa sadar..matlamat hidup ini.


***47:37***

"Jika Dia meminta harta kepadamu lalu mendesak kamu (supaya memberikan semuanya) niscaya kamu akan bakhil dan Dia akan menampakkan kedengkianmu."

Benarlah firman tuhan ini, andai diminta kita akan harta kita, pasti kita kedekut..sayangnya pada harta...padahal..hakikatnya harta itu pun bukan milik kita..


***47:38***

"Ingatlah, kamu ini orang-orang yang diajak untuk
menafkahkan (hartamu) pada jalan Allah. Maka di antara kamu
ada yang bakhil, dan siapa yang bakhil sesungguhnya dia hanyalah bakhil terhadap dirinya sendiri. Dan Allah-lah yang Maha Kaya sedangkan
kamulah orang-orang yang berkehendak (kepada-Nya); dan jika
kamu berpaling niscaya Dia akan mengganti (kamu) dengan kaum
yang lain; dan mereka tidak akan seperti kamu ini."

benarlah...kekadang (selalunya) kita nie kedekut nak menafkahkan harta yang tuhan beri pinjam kepada kita...pesan tuhan pada yang cintai dan anggapi harta itu kita yang punyai. dalam pada itu kita yang rugi (akhirat). Dan amaran tuhan itu, tuhan boleh saja menggantikan orang yang yang bakhil ini... oleh yang demikian itu, pada kesempatan berada di dalam bulan yang mulia ini..maghilah sama-sama (kita) menginfakkan (sedekah mahupun zakatkan) harta yang diberi pinjam ini...

moga-2 kita tergolong dalam golongan yang beriman dan dalam "lailatul qadr" pada tahun ini..

Wallahu'alam
Wassalam

Friday, September 12, 2008

Kajian #2: budaya pengguna kereta di MALAYSIA walaupun harga minyak tinggi …

Objektif : Kajian ini adalah untuk membandingkan lone ranger dengan car pooling. Atau kenderaan mana the best? Public transport, motor atau keta.

Pagi-pagi, bila on the way ke tempat kerja…kekadang naik motor dan sometimes naik keta. Toleh kiri toleh kanan, tengok more than 90%. Kebanyakkannya pergi kerja naik keta sorang-2.. wah. Betapa banyaknya pembaziran petrol dan masa..mungkin perkara ini boleh di atasi..tapi boleh kaa?

Cuba bayangkan kos ke tempat kerja yang :
(1) Jaraknya sekitar 20 km dan
(2) KL laa (include jem skali)…
(3) guna keta laa…dalam sebulan sekitar RM 160 (simple estimate tiga kali isi minyak)…

tu dah tentu naik sorang-2..tapi kalu car sharing..dah tentu akan lebih jimat..kalau 2 orang dah boleh bahagi 2 cost tuu..3 dan 4 lagi laa.. dan sekaligus akan mengurangkan jumlah kereta kat KL nie…

Suasana di KL sekarang kecuali musim cuti sekolah, jalan nya jem teruk..jarak rumah ke center KL tak sampaipun 20 km..tapi bila drive keta pagi-2 kat 2 jam jugak… lagi teruk (melampau) jika cuaca hujan… betapa membuang masa..satu hari beloh dikatakan membazir di atas keta selama 3 jam at least… apa 3 JAM..banyak tuu..

So, kesimpulan awal…car pool is the best option..we shud apply this!!

Tapi..kan..

Logik ka kita nak tumpang orang/kawan/sesapa :
(1) yang kawan tu duk nya 10 km dari rumah kita! Nak sampai ke rumah kita pulak dah menempuh jem…
(2) pastu masa pulak x free.. nak kena tunggu/ x bebas
(3) nak balik rumah dah tentu sampai nya lambat (lagi lambat)…

Meaning to say.. no flexibility, too limited… dan jarang nak berlaku.

Kesimpulan awal lagi, car pool not really applicable

Haa… idea baru (konon)!!

Guna public transport!!..kan kerajaan kate nak improve public transport!!

In my opinion and experience, bas (kat KL) antara public transport yang kurang effective..dengan lambatnya, penuh dan memenatkan… kalau LRT pulak limited area..pernah banyak kali naik public transport..cuba bayangkan untuk sampai opis kul 8 pg.. kena turun dari rumah kul 6.30 pagi..(habis mcm mana nak hantar anak, awal betul)… pastu dalam 30 min sampai stesyen LRT.. dalam kul 7.00 – 7.15 biasanya x ramai lagi orang..lambat kalu… nak kena tunggu..beratur laa..biasanya 4 kali train lalu baru boleh naik. Ok best case scenario, sampai laa opis kul 8 sharp..

Kesimpulan awal, nak naik public transport.. kena piki banyak kali laa..

Lastly… in my case…just use moto untuk g tempat keja.. x jem dalam 15 min je.. dah sampai opis..

Kesimpulan akhir, the bestest transportation at KL nih barangkali Motosikal kot..basikal nanti berpeluh pulak.

Perancangan Kewangan #05:Cash, Kredit Kad dan Debit Kad

“ Bro, jom pi shopping saya belanja...saya baru jee dapat kad kredit ni.. ’’

Most of the time kad kredit lebih kepada simbol… simbol? … simbol kekayaan… ha ha ha ..simbol banyak hutang…..

Ia lebih kepada cara untuk berbelanja..ada yang kata lebih selamat daripada bawa cash…ada yang kata lebih senang x payah pi bayaq kat kaunter kat pump station pun dah boleh buat transaction…ada juga yang kata..kita swipe jee dulu x payah ada cash…later bayaq…ada yang kata, pakai cash x dapat point…rugi..malah ada yang kata dapat rebet guna kredit kad kalau isi petrol….

Apa pun ia lebih kepada cara berbelanja..dan yang penting, sebenarnya kita perlu wang untuk kita berbelanja… cash or debit mahupun kredit kad is not a matter.

Pada saya sekarang, gunakan segala kemudahan yang ada dengan cermat dan teliti..every one got pro and con…

Cash…
….of course kita x berhutang..tapi kena bawak note banyak dan tebal untuk membeli sesuatu yang mahal….dan kena tunggu gaji masuk baru boleh beli barang-2 dan sedihnya…kalau hilang menangis saja laa..

Kredit Kad
….bestnye..kita just swipe jee anytime and anywhere..tapi kena monitor laa..don’t just spend…nanti kena interest…(riba’ tu HARAM)… so, spend within your budget laa… better pay all within the time.. best thing jugak..dapat point..cukup masa dapat tukaq dengan hadiah… bad thing, kalau hilang dan kredit limit tinggi pulak…dan lambat report pulak..jawabnya..menangis jugak laa..plus kalau x mampu bayar kena interest….

Dan jangan pulak lupo jang!! Kad kredit ado yuran tahunan.. kalu yang free for life tuu..kira ok laa kan…yang tuu kena kiro awal-awal..jangan nanti kalu kena bayaq baru meraba….

Debit kad..
…currently, ini my opinion..is the best…same kind cash..with high security…sebab kena bagi pin no masa transaction…Cuma…kena ada duit dalam account dulu laaa…

“berbelanjalah tapi ingat..hutang kena BAYAQ”

only my opinion..
Any comment..sila-sila laa..

Pneumonia (Paru-2 Berair)

Apakah itu Pneumonia?

Pneumonia atau radang paru-paru ialah sejenis jangkitan yang melibatkan pundi-pundi udara kecil (alveoli) dan tisu-tisu di sekitarnya. Laluan-laluan ini yang dipenuhi nanah atau mukus akan menyekat oksigen dari sampai ke dalam darah. Jangkitan ini disebabkan oleh beberapa jenis kuman seperti bakteria, virus, fungi dan mikrob.

Bagaimana nak kena?

Kebanyakan kuman-kuman pneumonia ini tinggal di dalam tekak sebagai sebahagian dari apa yang dipanggil "flora" semulajadi anda. Biasanya sistem ketahanan atau sistem imun tubuh akan menghalang kuman-kuman ini dari memasuki paru-paru dan menimbulkan masalah. Apabila keadaan badan anda lemah disebabkan penyakit kronik, tekanan, pemakanan yang tidak seimbang, kurang rehat, maka tahap keimunan menjadi kurang atau mekanisme pertahanan paru-paru menjadi lemah.

Badan anda sudah tidak dapat menahan lagi serangan bakteria dari memasuki paru-paru dan seterusnya membiak di dalam salah satu dari paru-paru atau kedua-duanya sekali. Anda kemudiannya akan mendapat pneumonia, diikuti dengan selsema, bersin, bronkitis, atau penyakit-penyakit berkaitan yang lain.

Atau pneumnia itu berlaku dengan sendirinya. Sekali anda mendapat serangan pneumonia, anda berisiko tinggi untuk mendapatnya lagi.

Tanda dan gejala

Kadangkala pneumonia ini mengelirukan. Ia mungkin datang dalam bentuk selesema atau flu yang kemudiannya menjadi teruk. Gejalanya berbeza-beza, bergantung kepada jenis kuman yang menyerang. Mereka yang diserang bakteria pneumonia lazimnya kelihatan sangat uzur.

Gejala-gejalanya termasuklah:

- Demam (39-40 degree C) dan menggigil.
- Batuk yang mengeluarkan kahak berwarna kuning, hijau, keperangan atau mungkin mengandungi darah (mukus dikeluarkan dari paru-paru).
- Sakit dada terutama ketika batuk atau semasa menarik nafas yang dalam
- Bernafas dengan cepat dan pendek,
- Kelesuan yang jauh teruk dari yang anda sangkakan.
- Berpeluh dan muka kelihatan merah.
- Hilang selera makan atau perut meragam.

Untuk kes pneumonia yang disebabkan oleh virus, ia bermula sebagai batuk kering, sakit kepala, demam, sakit otot dan kelesuan. Apabila keadaan semakin melarat, batuk mula mengeluarkan kahak dan pesakit mengalami kesukaran untuk bernafas. Bukanlah sesuatu yang luar biasa sekiranya pesakit mendapat jangkitan virus selepas serangan jangkitan bakteria.