Objektif : Kajian ini adalah untuk membandingkan lone ranger dengan car pooling. Atau kenderaan mana the best? Public transport, motor atau keta.
Pagi-pagi, bila on the way ke tempat kerja…kekadang naik motor dan sometimes naik keta. Toleh kiri toleh kanan, tengok more than 90%. Kebanyakkannya pergi kerja naik keta sorang-2.. wah. Betapa banyaknya pembaziran petrol dan masa..mungkin perkara ini boleh di atasi..tapi boleh kaa?
Cuba bayangkan kos ke tempat kerja yang :
(1) Jaraknya sekitar 20 km dan
(2) KL laa (include jem skali)…
(3) guna keta laa…dalam sebulan sekitar RM 160 (simple estimate tiga kali isi minyak)…
tu dah tentu naik sorang-2..tapi kalu car sharing..dah tentu akan lebih jimat..kalau 2 orang dah boleh bahagi 2 cost tuu..3 dan 4 lagi laa.. dan sekaligus akan mengurangkan jumlah kereta kat KL nie…
Suasana di KL sekarang kecuali musim cuti sekolah, jalan nya jem teruk..jarak rumah ke center KL tak sampaipun 20 km..tapi bila drive keta pagi-2 kat 2 jam jugak… lagi teruk (melampau) jika cuaca hujan… betapa membuang masa..satu hari beloh dikatakan membazir di atas keta selama 3 jam at least… apa 3 JAM..banyak tuu..
So, kesimpulan awal…car pool is the best option..we shud apply this!!
Tapi..kan..
Logik ka kita nak tumpang orang/kawan/sesapa :
(1) yang kawan tu duk nya 10 km dari rumah kita! Nak sampai ke rumah kita pulak dah menempuh jem…
(2) pastu masa pulak x free.. nak kena tunggu/ x bebas
(3) nak balik rumah dah tentu sampai nya lambat (lagi lambat)…
Meaning to say.. no flexibility, too limited… dan jarang nak berlaku.
Kesimpulan awal lagi, car pool not really applicable
Haa… idea baru (konon)!!
Guna public transport!!..kan kerajaan kate nak improve public transport!!
In my opinion and experience, bas (kat KL) antara public transport yang kurang effective..dengan lambatnya, penuh dan memenatkan… kalau LRT pulak limited area..pernah banyak kali naik public transport..cuba bayangkan untuk sampai opis kul 8 pg.. kena turun dari rumah kul 6.30 pagi..(habis mcm mana nak hantar anak, awal betul)… pastu dalam 30 min sampai stesyen LRT.. dalam kul 7.00 – 7.15 biasanya x ramai lagi orang..lambat kalu… nak kena tunggu..beratur laa..biasanya 4 kali train lalu baru boleh naik. Ok best case scenario, sampai laa opis kul 8 sharp..
Kesimpulan awal, nak naik public transport.. kena piki banyak kali laa..
Lastly… in my case…just use moto untuk g tempat keja.. x jem dalam 15 min je.. dah sampai opis..
Kesimpulan akhir, the bestest transportation at KL nih barangkali Motosikal kot..basikal nanti berpeluh pulak.
No comments:
Post a Comment