Monday, September 15, 2008

Tazkirah ringkas

Dalam bulan Ramadhan yang penuh keberkatan dan kemuliaan ini…sesekali membelek helaian mushaf yang mulia ke surah Muhammad surah ke 47 dan tiga ayat terakhir untuk kita kongsi kali ini..

***47:36***

"Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau.
Dan jika kamu beriman dan bertakwa, Allah akan memberikan
pahala kepadamu dan Dia tidak akan
meminta harta -hartamu."

betul laa hidup kat dunia ini memang mainan atau lakonan semata...selesai permainan atau lakunan..kita akan di nilai..baguskah atau burukkah mainan atau lakonan kita itu... dan betul laa kita firman tuhan nie... betapa banyak lagha dan senda gurau..sebab tu kita kena follow manual (al-quran) supaya hati kita sentiasa sadar..matlamat hidup ini.


***47:37***

"Jika Dia meminta harta kepadamu lalu mendesak kamu (supaya memberikan semuanya) niscaya kamu akan bakhil dan Dia akan menampakkan kedengkianmu."

Benarlah firman tuhan ini, andai diminta kita akan harta kita, pasti kita kedekut..sayangnya pada harta...padahal..hakikatnya harta itu pun bukan milik kita..


***47:38***

"Ingatlah, kamu ini orang-orang yang diajak untuk
menafkahkan (hartamu) pada jalan Allah. Maka di antara kamu
ada yang bakhil, dan siapa yang bakhil sesungguhnya dia hanyalah bakhil terhadap dirinya sendiri. Dan Allah-lah yang Maha Kaya sedangkan
kamulah orang-orang yang berkehendak (kepada-Nya); dan jika
kamu berpaling niscaya Dia akan mengganti (kamu) dengan kaum
yang lain; dan mereka tidak akan seperti kamu ini."

benarlah...kekadang (selalunya) kita nie kedekut nak menafkahkan harta yang tuhan beri pinjam kepada kita...pesan tuhan pada yang cintai dan anggapi harta itu kita yang punyai. dalam pada itu kita yang rugi (akhirat). Dan amaran tuhan itu, tuhan boleh saja menggantikan orang yang yang bakhil ini... oleh yang demikian itu, pada kesempatan berada di dalam bulan yang mulia ini..maghilah sama-sama (kita) menginfakkan (sedekah mahupun zakatkan) harta yang diberi pinjam ini...

moga-2 kita tergolong dalam golongan yang beriman dan dalam "lailatul qadr" pada tahun ini..

Wallahu'alam
Wassalam

No comments:

Post a Comment