Friday, September 12, 2008

Perancangan Kewangan #05:Cash, Kredit Kad dan Debit Kad

“ Bro, jom pi shopping saya belanja...saya baru jee dapat kad kredit ni.. ’’

Most of the time kad kredit lebih kepada simbol… simbol? … simbol kekayaan… ha ha ha ..simbol banyak hutang…..

Ia lebih kepada cara untuk berbelanja..ada yang kata lebih selamat daripada bawa cash…ada yang kata lebih senang x payah pi bayaq kat kaunter kat pump station pun dah boleh buat transaction…ada juga yang kata..kita swipe jee dulu x payah ada cash…later bayaq…ada yang kata, pakai cash x dapat point…rugi..malah ada yang kata dapat rebet guna kredit kad kalau isi petrol….

Apa pun ia lebih kepada cara berbelanja..dan yang penting, sebenarnya kita perlu wang untuk kita berbelanja… cash or debit mahupun kredit kad is not a matter.

Pada saya sekarang, gunakan segala kemudahan yang ada dengan cermat dan teliti..every one got pro and con…

Cash…
….of course kita x berhutang..tapi kena bawak note banyak dan tebal untuk membeli sesuatu yang mahal….dan kena tunggu gaji masuk baru boleh beli barang-2 dan sedihnya…kalau hilang menangis saja laa..

Kredit Kad
….bestnye..kita just swipe jee anytime and anywhere..tapi kena monitor laa..don’t just spend…nanti kena interest…(riba’ tu HARAM)… so, spend within your budget laa… better pay all within the time.. best thing jugak..dapat point..cukup masa dapat tukaq dengan hadiah… bad thing, kalau hilang dan kredit limit tinggi pulak…dan lambat report pulak..jawabnya..menangis jugak laa..plus kalau x mampu bayar kena interest….

Dan jangan pulak lupo jang!! Kad kredit ado yuran tahunan.. kalu yang free for life tuu..kira ok laa kan…yang tuu kena kiro awal-awal..jangan nanti kalu kena bayaq baru meraba….

Debit kad..
…currently, ini my opinion..is the best…same kind cash..with high security…sebab kena bagi pin no masa transaction…Cuma…kena ada duit dalam account dulu laaa…

“berbelanjalah tapi ingat..hutang kena BAYAQ”

only my opinion..
Any comment..sila-sila laa..

No comments:

Post a Comment