Saturday, January 16, 2010

Pesakit mental dikategori OKU

MERUJUK laporan dalam Berita Harian pada 3 Januari lalu yang membawa berita petikan Bernama melaporkan saya atas kapasiti sebagai Pengerusi Institut Keselamatan Pekerja dan Kesihatan Kebangsaan (Niosh) mencadangkan kepada kerajaan untuk memasukkan pesakit mental di bawah kategori orang kurang upaya (OKU).

Perhatian saya dialihkan kepada fakta bahawa kerajaan pada Julai 2009 meluluskan tujuh kategori OKU dengan mengambil kira individu yang mengalami sakit mental.

Di sini saya ingin membuat penjelasan bahawa saya tidak sedar mengenai kemasukan kategori itu ketika membuat komen di media oleh kerana sejak beberapa tahun lalu, saya mencadangkan supaya pesakit mental di negara ini di letakkan dalam kategori OKU.

Saya menyambut baik dan menyokong langkah kerajaan untuk memasukkan pesakit mental dalam katergori OKU.

Saya turut yakin ia akan dikongsi bersama oleh semua pihak yang terbabit membantu golongan pesakit mental.

TAN SRI LEE LAM THYE,
Kuala Lumpur.

sumber : http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Friday/Surat/20100114230334/Article/index_html

No comments:

Post a Comment