Friday, August 08, 2008

Puisi ingatan

Melangkah kaki terus menikmati nikmat tuhan di dunia ini.
Perlu disyukuri sebelum ia di ambil kembali.
kerana ia nya adalah pinjaman semata.

dikala ini,
usia kita terus melangkau..
makin dekat ke hujungnya..
makin dekat kita..
makin lepa..

lupa kita akan saat itu..
sibuk kita dengan pesona alam..
masih banyak lagi nikmat yang lum dinikmati..
lupa lagi..

nikmat disana..tak terperi..
tak terjangkau akal dan minda..

dosa terus dibuat..
katanya "tak ape..dosa kecil jee"..
kejahatan dilihat umpama kuman..
kebaikan yang dibuat umpama gajah..
cukup untuk hari kemudian KONON..

Alhamdulillah..

puji hamba kepada tuhan..
ciptaan mu amat sempurna..
awan mu tiada tali..
matahari mu tiada padam..
air mu tak pernah kemarau.'
o2 (udara) terus segar walau udah berjuta tahun.

melihat diri yang kerdil!

alhamdulillah..

kaki ada..tangan ada..
mata tuk melihat/merenung/mena'kul..
tapi selalunya manusia itu angkuh..
tak pernah nak bersyukur
dan sedar akan dirinya sendiri..

pikirnya..aku berkuasa..
pikirnya..semua boleh aku buat..
tiada siapa akan menghalang..
tiada siapa yang boleh menghukum..

teman/diri ini..

dah lamaa daaah...

dah lamaa daaah...kita hidup..

x berapa lama nak pulang balik..
bila dah pulang baru kita sedari..

"ya allah boleh beri aku extension..hambamu ini ingin buat kebaikan..
ingin aku bersedekah..ingin aku ganti balik solat dan apa yang aku tinggalkan"

duhai teman/diri,

dikala itu..tiada guna kesalan..
tiada guna lagi...

oleh itu... gunalah kesempatan yang ada..
buatlah kebajikan dikala ini.
jangan kata lagi..umur aku masih panjang..
tahukah kita!!

jangan laei jang!!!

3 comments:

  1. bagus ingatan ini... ingat tu ingat tapi kita selalu je terlalai dgn hal-hal dunia....
    aku akan pergi jua.

    sape yg di kebumikan itu?

    ReplyDelete
  2. bagus ingatan ini... ingat tu ingat tapi kita selalu je terlalai dgn hal-hal dunia....
    aku akan pergi jua.

    sape yg di kebumikan itu?

    ReplyDelete
  3. tuan,

    yang dikebumi tuu..
    pastinya yang mati

    ReplyDelete